Statoil-logoen kan forsvinne fra mer enn 2000 bensinstasjoner i Norge og utlandet etter at oljegiganten i går tok et langt skritt mot å selge seg ut av bensin— og pølsesalg langs veiene.

Med sine 588 stasjoner bare i Norge, kan salget også bane vei for store endringer i den norske dagligvarebransjen.

– Dette er en mulighet for alle aktørene, men det er for tidlig å spekulere, sier informasjonsdirektør Per Roskifte i dagligvarekjeden NorgesGruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Spar.

De tre andre store aktørene i norsk dagligvare er svenske ICA/Rimi, Coop og Reitan. I likhet med Norgesgruppen, har ICA ingen kommentar. Coop og Reitan virker lite interessert. Det kan åpne både for utenlandske kioskaktører og oljeselskaper.

Også Reitangruppen er sterkt involvert i bensinstasjonsmarkedet. I dag har de giftet seg med Shell gjennom avtalen om å drifte 7/Eleven-kiosker på 90 av sine stasjoner. I tillegg kontrollerer Reitan bensinstasjonskjeden Uno-X, med 130 stasjoner og YX med 156 stasjoner.

– Vi synes det er spennende at den delen av Statoil som ligner på det vi driver med, blir skilt ut og tilgjengelig som børsnotert, da kan vi sammenligne oss med dem, sier administrerende direktør Vegar Kulset i UnoX-Gruppen.

– For stort

Han avviser imidlertid at Reitangruppen kan kjøpe bensinstasjonskjeden.

– Nei, det er altfor stort for oss, og jeg vil tro at det er også er for stort for konkurransemyndighetene, sier Kulset.

Coop-toppsjef Ola H. Strand har følgende kommentar:

– Dette er et marked vi ikke er inne i. Vi har ingen direkte planer om å gå inn i dag.

Børsnotering

Statoil ville i går ikke kommentere hvem som eventuelt kan bli kjøpere av bensinstasjonene.

– Vi har ikke snakket med så mange om dette foreløpig. Først og fremst skal vi vurdere en ny eierstruktur, og da er børsnotering mest sannsynlig. Den beslutningen tar vi i mars, sier Statoil-konserndirektør Jon Arnt Jacobsen.

Blir pølsene spredt på Børsen, blir trolig Statoil sittende med en stor eierandel.

– Det er ikke mulig å selge alt i en bolk, legger han til.

Selv om stasjonene skulle forsvinne ut av konsernet, skal de fortsatt ha lov til å bruke Statoil-navnet og den kjente dråpelogoen. Men om noen kjøper opp hele stasjonsvirksomheten, kan både logo og navn gå en usikker fremtid i møte.

Større forskjell

Stasjonene spiller derfor liten økonomisk rolle for den norske oljegiganten:

Statoil hadde i går en markedsverdi på 432 milliarder kroner, og nesten alt av verdi er knyttet til produksjonen av olje og gass – ikke salg av pølser.

– Forskjellen mellom det Statoil driver med på utvinning og det vi driver med på bensinstasjonsområdet blir stadig større. Mens utvinningsdelen krever enorm teknologisk kompetanse, ser vi at å utvikle bensinstasjonene krever noe helt annet, sier Jacobsen.