Onsdag morgen åpnet med at oljegiganten Statoil takker ja til et bud fra et canadisk selskap om å kjøpe aksjeposten deres i den børsnoterte bensinstasjonkjeden som bærer Statoils navn og logo.

Prisen på kjeden er satt til 16 milliarder kroner, og er et stort salg i norsk sammeheng.

Som en del av avtalen har canadierne lov til å bruke Statoil-navnet frem til 30. september 2019, pluss noe tid for omgjøring av navn og logo på alle stasjonene.

Ifølge Statoil er dette «i tråd med avtalen som ble inngått i forbindelse med børsnoteringen. Statoil Fuel & Retail er også eier av dråpe-logoen».

Dette betyr at Alimentation Couche-Tard (ACT), som er det canadiske selskapet som kjøper Statoil-kjeden Statoil Fuel & Retail (SFR), overtar avtalen som lå til grunn fra Statoils side da SFR ble børsnotert høsten 2010. De kan dermed også fortsette å bruke dråpen også etter 2020.Couche-Tards logos logo i dag er en lurt blinkende nattugle.

Styret fornøyde og takker ja

Statoil får 8,6 milliarder dersom salget blir gjennomført. Tilbudet innebærer at minst 90 prosent av aksjonærene i SFR takker ja til budet.

Styret i SFR gikk i går ut og anbefalte sine aksjonærer å takke ja til budet på 53 kroner pr. aksje.

— Styret har foretatt en grundig gjennomgang av vilkårene og betingelsene i tilbudet, og har vedtatt å anbefale tilbudet, som innebærer en betydelig premie for våre aksjonærer, sier styreleder Birger Magnus i SFR.

«Svik», sier ansatte

Men de ansatte i Statoil Fuel & Retail er forbanna. Hovedtillitsvalgt i Statoil Fuel & Retail, Ketil Johannessen, reagerer sterkt på avgjørelsen.

- Vi føler at dette er et svik fra ledelsen og at det går imot de signaler de ga da selskapet ble børsnotert, sier han til Aftenposten.no.

— Da selskapet ble børsnotert signaliserte ledelsen at eierskapet ikke kom til å vare evig, men at salget skjer så fort er en stor skuffelse, legger han til.Pressetalsmann i Statoil Bård Glad Pedersen sier at han tar reaksjonen fra hovedtillitsvalgte til etterretning.

— Vi mener at Alimentation Couche-Tard er en sterk industriell eier og at prisen er attraktiv.

Hovedkontoret blir i Norge

Ifølge konsernsjef Jacob Schram i SFR er det ingen klausuler knyttet til hovedkontoret. Samtidig er det klausuler om bruk av logo tidsbestemt.

— Nei, det er ikke lagt noen klausuler på hvor hovedkontoret skal ligge, men ledelsen i Couche-Tard er klare på at det skal være i Norge, og at Statoil Fuel & Retail skal vokse via hovedkontoret i Norge, sier Schram til Aftenposten.no

- Så dere skal drive videre som før?

— Ja, bare mye kraftigere. De lover å investere mye i oss fremover, fastslår Schram.

Sjefene er sjeleglade, men de ansatte er skuffet over salget av selskapet.
Morten Uglum