Argumentet skal ha vært at det kostet for mye å drive plassene. Etter en periode med nesten 40 parkeringsplasser med lading, er antallet kuttet ned til 20.

Sliter med profilen

— For oss som kjører elbil blir dette helt feil signal. Dersom du kommer etter 0630 om morgenen er det ikke en elbilplass å oppdrive, sier en Statoilansatt som ikke ønsker å gi seg til kjenne i media. Vedkommende mener arbeidsgiveren som sliter med miljøprofilen og i tillegg er et oljeselskap, taper på å redusere antall ladestasjoner for elbiler.

— Det er riktig at vi har et økende antall ansatte som kjører elbil til jobb. Men det er jo ikke slik at alle nødvendigvis må bruke ladestasjonene. Rekkevidden på slike biler er jo så stor at det også for mange vil være nok å lade hjemme, sier kommunikasjonsrådgiver Eli Rye ved Statoil i Bergen.

Ble redusert

— Antyder du at det er kostnadsargumenter som ligger bak at det ikke er flere plasser?

— Nei, men vi mener de totalt 40 plassene dekker elbilbrukernes ladebehov.

Spørsmålet skal ha blitt aktualisert etter at antall parkeringsplasser med lademulighet ble redusert ved nybygget i Sandsliveien. Argumentet fra Statoil er at de har plasser med ladere også ved det gamle bygget som ligger fem minutter unna.

Misforståelse

Eli Rye mener det hele beror på en misforståelse.

— Saken er at det var bygget kapasitet for flere elbiler ved det nye bygget, men vi har konkludert med at det er nok med 20. I en periode har nok noen tatt seg til rette og brukt plassene som ikke skal være tilgjengelig for lading. Dermed oppleves dette som en reduksjon, sier Eli Rye.

Ståle Frydenlund i Elbilforeningen sier det ikke er noen klare retningslinjer for hvordan arbeidsgivere bør legge til rette for de ansatte med tanke på lading av elbiler.

— Det er vanskelig å uttale seg om slike enkeltsaker. Men vi er i ferd med å utarbeide en veileder som skal hjelpe blant annet arbeidsgivere med råd til hvordan de kan legge til rette for elbilbruk. Generelt er mange positive, men det finnes også enkelte arbeidsgivere som er mer motvillige, sier Ståle Frydenlund.

Ikke positivt

Eli Rye i Statoil viser til at det også er 20 ladeplasser ved selskapets gamle bygg.

— Men de er selvfølgelig ikke så attraktive fordi det er noen minutters gange til nybygget, sier Eli Rye. Dette er ikke unikt for dem som kjører elbil, det gjelder for alle som kjører bil til jobb hos oss.

— Kan du forstå at en begrensning av elbilplassene ikke oppfattes særlig positivt for et oljeselskap?

— Vi er opptatt av å gi våre ansatte som trenger å lade elbiler et tilstrekkelig og godt tilbud. Som sagt mener vi at det behovet er dekket, men jeg kan skjønne at det stilles spørsmål, sier Eli Rye.