— Vi har sett på flere lokaler, men etter at danske Illum kom på banen, satte vi inn et ekstra gir. Det er den mest populære handlegaten i Bergen, sier Pepper-gründer Moberg Nilsen.

I mars tar han med seg motekonseptet sitt til en helt annen del av byen, fra velkjente Nygårdsgaten til Strandgaten 19. Det blir den fjerde butikken i det lille, men stadig voksende, moteimperiet i Bergen.

— Det er mange grunner til at vi etablerer oss der. En av grunnene er at det er for trangt for oss der vi er nå.

Rolig tempo

Det han refererer til som «for lite» er lokalet på hjørnet mellom Christies gate og Nygårdsgaten. Her startet han den uavhengige moteforretningen Pepper for drøyt 19 år siden.

I 2008 ble han det svenske motemerket Acnes utvalgte og fikk starte franchisebutikk bare et steinkast unna. Da åpnet Acne butikker i New York og Paris. Og i Bergen.

Deretter gikk det slag i slag med et nytt og mer eksklusivt motekonsept, Pepper 2, i akkurat samme gate. Butikken i Strandgaten blir hetende bare Pepper, ikke noe tall, ikke noe tull.

— Vi føler at vi vokser på en oppriktig måte, og lager ikke kopier av våre eksisterende butikker. Alle blir litt forskjellige, men med en felles ryggrad av varemerkene våre, sier Moberg Nilsen.

- Salgbar fashion

I Norge er det få tilsvarende motekonsepter som Pepper. Cinnamon i Stavanger, og Kemt og Freudian Kicks i Oslo er blant dem som ligger i samme bane, men ingen er blitt så store som Moberg Nilsens satsing i Bergen.

Stian Grimsæth fra Freudian Kicks kaller Moberg Nilsen for Bergens svar på Jan Vardøen i måten de nå åpner steder på. For Vestlandets lesere er Vardøen kongen av utelivet på Grünerløkka.

— Konkurranse i nærområdet skaper trafikk, og det er jo genialt at Pepper nå står bak fire butikker i en relativt liten by, sier Grimsæth.

Peppers suksess skyldes i stor grad at de har vært tro til konseptet sitt, mener han.

— I tillegg fokuserer de på seg selv og ikke i like stor grad på hva konkurrentene gjør. De har vært gode på å tilby salgbar fashion og har vært med på å kommersialisere en hel gate i Bergen, sier Grimsæth.

VOKSER: Pepper har i alt tre butikker i Nygårdsgaten i dag. Nå ekspanderer de også med sin fjerde butikk til Strandgaten i Bergen.
Rune Sævig

Populærkultur

I fjor bikket de tre butikkene til motegründeren 20 millioner kroner i brutto omsetning. Det er opp nærmere to og en halv millioner kroner fra året før, forteller Moberg Nilsen.

Men noe normal lønn ble ikke tatt ut før han hadde holdt på i 13 år.

— Etter at vi bestemte oss for å vokse, har også økonomien blitt bedre. Men samboeren min og jeg lever ikke noe luksusliv, vi er først og fremst motiverte av interessen for klær og populærkulturelle strømninger, og det å skape unike og interessante butikk-konsepter, sier Moberg Nilsen.

Da Pepper kom på banen på midten av 90-tallet, var det med et nytt konsept som ingen i Bergen hadde sett før, mener Sunniva Havstein, motejournalist og syerske.

— De har også vært relativt kompromissløse med tanke på hva de begynte med, og fortsatt driver med. Spesielt i forhold til hvilke merker de tar inn. De har et sterkt konsept, sier Havstein.

Ikke bruk og kast

For motegründeren er kvalitet og etisk produksjon selve bærebjelken for det han driver med. Ikke penger, for dette blir du ikke rik av, mener Moberg Nilsen.

— Vi er ikke interesserte i trender og bølger som feier over oss. Vi er interesserte i at flest mulig skal ha klær av høy kvalitet som de kan bruke veldig lenge. Å være en motvekt til bruk og kast- mentaliteten motiverer oss, sier Moberg Nilsen.