Pop-up-annonsene er nettstedenes svar på synkende inntekter fra reklamebannere, men mange nettbrukere er så irriterte over praksisen at de installerer egen programvare som luker bort annonsene.

— Folk hater pop-up-annonser fordi det roter til skrivebordet og tvinger den til å rydde opp selv. Det er en viktig årsak til at folk tyr til programvare som filtrerer bort annonser, sier Jason Catlett, leder av antispam-gruppen Junkbusters, til nettstedet ZDnet, som selv lever av denne type annonser.

AOL.com verstingen i pop-up-klassen, med Netscape.com, Real.com, Jobsonline.com, MSNBC.com, CNN.com and Time.com på de neste plassene, ifølge nettstedet Top9.com.

— De store medieselskapene er allerede smertelig klar over at de utfordrer tålmodigheten til sine brukere. Men tålmodigheten har en grense, advarer Catlett.

— Mange er lei av femten uønskede pop-up-vinduer på skjermen som ikke kan lukkes eller unngås, sier Matina Fresenius, produsent av programvaren Pop-Up-Stopper.

Både Fresenius og hennes konkurrenter i Banner Catcher lever godt av nettbrukernes irritasjon. Siden Pop-Up-Stopper ble lansert for en måned siden har nesten 100.000 nettbrukere lastet ned programvaren.

Pop-Up-Stopper fungerer bare med Internet Explorer 5.0 for Windows, mens Banner Catcher fungerer med både Internet Explorer og Netscape for Windows.(Origo)