— Jeg tror en ny eier kan bli en del av redningen for skipsdivisjonen til Bergen Group, sier Arne Vindenæs, klubbleder og styremedlem i Bergen Group ASA.

Etter det Bergens Tidende erfarer blir det familieeide nederlandske verftsselskapet Damen den nye storeieren av skipsbyggingsdivisjonen til Bergen Group.

Rundt150 arbeidsplassene er knyttet til skipsverftet på Laksevåg.

Ikke i førersetet

— Vi har jobbet lenge for å få en industriell eier som skal være med oss, sier Magnus Stangeland, styreleder og grunnlegger av Bergen Group.

Nå er han nesten i mål. Bergen Group sendte i går ut melding om at det er inngått en intensjonsavtale med en europeisk verftsgruppe om et felles eierskap av skipsbyggingsdivisjonen. Men verken Bergen Group eller Damen vil bekrefte at det er de som har inngått denne avtalen.

Stangeland bekrefter imidlertid at Bergen Group ikke skal sitte i førersetet i et eventuelt nytt skipsbyggingsselskap, som i hovedsak vil bestå av verftet på Laksevåg og verftet på Fosen i Trøndelag.

— Vi skal være med videre, men det blir med en minoritetsandel, sier han.

TAR MÅL: Her er ingeniør Kåre Christophersen i full gang med å måle opp til nytt ventilasjonsanlegg om bord i den nye supplybåten.
EIRIK BREKKE

Sliter med lån

Bergen Group har slitt med flere nybyggingsprosjekter der problemene delvis har vært forsinkede skrogleveranser og derav kostnadsoverskridelser på ferdiggjøring av båtene. Flere av tapene har skjedd ved verftet på Fosen i Trøndelag. Der ble toppsjefen byttet tidligere i år. I høst skiftet selskapet også sjef i skipsbyggingsdivisjonen.

Driftsresultatet første halvår snudde fra pluss 55 millioner i fjor til minus 61 millioner kroner i år. Resultatet for tredje kvartal er ikke klart, men selskapet varsler at de vil slite med å overholde lånebetingelsene på et lån som forfaller neste år.

— Et obligasjonslån på 330 millioner kroner forfaller i juli. Det er sannsynlig at vi vil bryte deler av lånebetingelsene på dette lånet. Det skal nå startes samtaler med obligasjonseierne for om mulig å få endret betingelsene. Foreløpige signaler tyder på at vi skal få til dette, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group.

Ønsker rike eiere

Arne Vindenæs understreker at det er blitt krevende å finansiere store byggeprosjekter.

— Selv om GIEK og Eksportfinans bidrar med det meste av finansieringen, skal vi stille med 20 prosent egenkapital. På et nybygg til en milliard kroner må vi selv stille med 200 millioner i egenkapital. Det er krevende når ryggraden ikke er så sterk som den burde vært, sier Vindenæs.

Han håper at en ny eier med større finansielle muskler skal gjøre prosjektfinansieringen enklere.

Vindenæs minner om at verftet på Laksevåg har tjent svært gode penger til og med i 2010. Men i fjor og i vår måtte verftet ty til permitteringer, og klubblederen er spent på om man klarer å unngå det neste år.

Når en supplybåt bestilt av Atlantic Offshore blir levert i desember, er det ledig i ordrebøkene frem til neste høst.

Kostbar shopping

I motsetning til STX-verftene (de tidligere Aker-verftene) i Norge, som knyttet til seg egne skrogverft i lavkostland i Øst-Europa, lyktes Bergen Group aldri med å sikre seg en fast leverandør av skrog i et lavkostland. Resultatet ble at Bergen Group har dratt på shoppingtur hver gang selskapet trengte noen til å bygge skrogene som skulle utrustes i Norge. Det har kostet dyrt, i form av forsinkelser som Bergen Group har måttet bla opp for å ta inn igjen.

— Den viktigste lærdommen er at man må ha stålkontroll på hele prosessen, sier Stangeland.

Han mener jobbene på verftene i Bergen og Trøndelag blir sikrere med nye storeier.

— Dette er for å sikre fortsatt skipsbygging i Norge, og for å trygge den industrielle delen som skipsbygging må være en del av, med full integrasjon fra skrogbyggerne til ferdig utrustet skip, sier Stangeland.

Han forventer at sluttforhandlingene med de nye eieren vil være på plass over nyttår.

6000 ansatte

Damen har 6000 ansatte verden over, med verft i Kina, Vietnam, Singapore, Sør-Afrika, Midtøsten og Europa. Driftsinntektene var 10,5 milliarder kroner i fjor, og gruppen leverte til sammen 160 ulike fartøyer. I Europa driver Damen blant annet verft i Romania, Polen og Sverige i tillegg til hjemme i Nederland. Men i Norge har Damen hittil ikke et fotfeste. Selskapet driver med både nybygging og reparasjon og vedlikehold bygger alt fra store luksusyachter, hurtigbåter og fraktskip til små taubåter. Men Damen er en liten aktør på den skipstypen som har holdt liv i norsk skipsbygging de siste årene, avanserte forsyningsskip, konstruksjonsskip og store slepefartøyer til bruk i oljeutvinningen.

RØDE TALL: - Bergen Group har tjent gode penger på Laksevåg helt frem til og med 2010. Det er først i det siste vi har slitt litt. En ny eier har alle muligheter til å tjene penger igjen, sier klubbleder Arne Vindenæs.
EIRIK BREKKE