— Jeg er ikke så begeistret for butikker som har så mye.

Ellen Sivertsen går sammen med søsteren Gunvor Husa, hennes mann og en slunken handlevogn gjennom Bergens største dagligvarebutikk.

Coop Obs! Hypermarked på kjøpesenteret Lagunen er med sine 5.500 kvadratmeter det nærmeste du kommer en kontinental hypermarkedopplevelse her i byen. Her er alt fra matvarer til slalåmski.

Men pensjonistene Ellen og Gunvor er altså ikke så begeistret. Også fordi butikken er ukjent og derfor vanskelig å finne frem i. Damene bor nemlig i en helt annen bydel, i Åsane.

Der handler de gjerne i den store ICA Maxi-butikken på Åsane senter, eller på Rema 1000 i Eidsvåg.— Min mann elsker Rema 1000, sier Gunvor, med Otto'en godt utenfor hørevidde.

- Smått er dyrt

Hypermarkeder, gigantiske dagligvarebutikker, er fremdeles sjeldne i Norge. På kontinentet og i USA er butikkene gjerne over 20.000 kvadratmeter. I Norge er det bare Coop som nærmer seg med sine hypermarkeder.

I dag finnes det to slike butikker i Bergensområdet, denne på Lagunen og en søsterbutikk i Sartor Senter.>

Neste år kommer en til på Vestkanten, og i 2014 en i Åsane, hvis byggesaken går gjennom i bystyret, etter planen før jul.

— I Norge har vi den største butikktettheten i Nord-Europa. Dermed blir butikkene mindre, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge. Han bekrefter at butikkstrukturen påvirker lønnsomheten.

— Det er mindre lønnsomt å drive mindre butikker, kort og godt, sier Kløvstad.

Coops to hypermarkeder i Bergen omsatte i fjor for i alt 900 millioner kroner, der dagligvarene utgjorde 720 millioner. Butikken på Lagunen har alene økt omsetningen med 100 millioner kroner siden 2006.

Følger etter Sverige

Norske dagligvarebutikker har, som BT skrev i går, halvparten så stort utvalg som svenske. Noe handler om at folk bor mer spredt her i landet, men det handler også om historie og tradisjon, sier Kløvstad.

— Sverige og Danmark har i større grad sugd til seg inntrykk fra kontinentet enn oss, vi er ikke kommet like langt, sier han.

En ringerunde BT har gjort til de fire store dagligvarekjedene er det bare er Coop som sier de har planer om nye dagligvarebutikker på samme størrelsen som på Lagunen.

Likevel øker vareutvalget også her i landet. Ifølge Kløvstad har det blitt flere tusen flere produkter i norske butikker de siste 20 årene. Rema 1000-butikker har ikke lenger 1000, men gjerne 4000–5000 varer.

250 paller om dagen

Hovedgrunnen til å ha få varer, er at en tjener mer på selge få storselgere enn å tilbmange hylleslitere. Hypermarkedet på Lagunen har 15.000-20.000 dagligvarer, men dagligvaresjef Steinar Gjerstad mener likevel de kan konkurrere med lavpriskjedene i pris.

Det gjør de, sier han, ved å ha små marginer på et veldig stort volum. Hver uke har de 25.000 betalende kunder, og omsetter mer enn noen annen dagligvarebutikk i Bergen.

Han tror en grunn til at ikke flere enn Coop prøver seg på slike butikker her i landet er at det er komplisert å få det til å lønne seg. Denne butikken alene får 250 paller med varer hver eneste dag. Varene blir i stor grad satt i hyllene av egne folk som er betalt av leverandørene.

Ferskvaredisk går ut

Hypermarkedet på Lagunen har en liten fiskedisk, og ingen ferskvaredisk for kjøtt. Coop-kjedens Mega-butikker, som har ferskvaredisk, faller i popularitet.

— Vi har merket en fallende interesse for supermarkeder. Folk vil gjerne ha et bredt utvalg ferskvarer, men de bryr seg ikke så mye om det er ferskvaredisk, bare det er ferske varer, sier informasjonsdirektør Kløvstad.

Kjeden satser derfor i stedet på store supermarkeder uten ferskvaredisk, under butikknavnet Extra.