Når alkoholen renner inn, renner vettet ut, heter det gjerne. Ifølge en artikkel i New York Times, tyder mye på at alkohol i blodet også får fart på netthandelen.

For mens noen går ut å danser etter å ha tatt seg et par glass vin, slår andre seg løs i nettbutikken.

En kvinne sier til den amerikanske avisen at hun knapt kan huske å ha kjøpt telefondekselet som plutselig dukket opp i postkassa fra nettbutikken Amazone. Alkoholpåvirket som hun var i kjøpsøyeblikket.

Kjøpte ferietur til 60.000 kroner

Chris Tansey fra Australia endte opp med å kjøpe en motorsykkelferie i New Zeeland til 10.000 dollar etter å ha netthandlet med ølbrillene på. En ferie på to hjul som ifølge Tansey i det minste skal ha vært fantastisk.

At kjøpslysten øker i takt med alkoholkonsumet er i og for seg ikke noe nytt. Eksklusive spesialforretninger og gallerier har lenge servert varianter på temaet ost og vin for å få kundene på gli.

Nå er det de alltid tilgjengelige nettbutikkene som nyter godt av alkoholblide kunder.

Netthandlerne kan rett nok ikke vite om kundene er påvirket når de trykker på betalikonet i nettbutikken. Men en undersøkelse prissammenligningstjenesten Kelkoo har gjort i Storbritania, viser at nesten halvparten av de spurte innrømmer å ha netthandlet i alkoholpåvirket tilstand.

Økt kveldshandel

Hos eBay meldes det om størst trafikk mellom halv syv og halv ti på kvelden. På spørsmålet om alkohol er med på å påvirke kundenes kjøpsadferd, er ikke eBays visepresident Steve Yankovich i det minste tvil, og viser til at folk gjerne ønsker å slappe av og komme i godt humør etter en lang arbeidsdag.

Flere kilder New York Times har snakket med sier at stadig mer handel på nett foregår senere på kvelden og utover i de små nattestimer.

Som et resultat av dette flyttes også markedsføringsfremstøtene til denne tiden av døgnet, samtidig som ingen netthandlere ønsker å bli beskyldt for å oppmuntre kundene til å handle i påvirket tilstand.

Advarer mot redusert dømmekraft

Flere eksperter advarer mot problemer som kan oppstå når man netthandler på en snurr.

Nancy Puccinelli ved Oxfords Saïd Business School peker blant annet på at man vil være mindre kritisk, og ikke i samme grad spørre seg selv om genseren faktisk har rett størrelse og farge.

Blandingen alkohol og netthandel kan også gi alvorlige økonomiske konsekvenser, varskur professor i psykiatri og adferdsanalyse, Kristin A. Kassaw.

Hun peker på at man på nett fort mister følelsen av å bruke penger når varer legges i den virtuelle handlekurven, og at alkoholen sløver den kritiske sansen og evnen til å ta inn over seg hva man faktsik er ferd med å bruke av penger.

Lite norske tall

Informasjonssjef i Virke, tidligere Handels— og servicenæringens hovedorganisasjon, Øystein Ingdahl, forteller at man generelt sitter på lite statistikk hva netthandel angår.

— Vi akter å jobbe mye mer med netthandel i 2012, sier Ingdahl, som selv nylig hørte om en kar som i påvirket tilstand hadde endt opp med å nettkjøpe et dusjkabinett han ikke trengte. Det var jo så billig!

Ei heller hos Norges største nettbutikk, Komplett.no, har man tall eller statistikk som kan si noe om i hvilken grad folk handler i alkoholpåvirket tilstand, eller angrer kjøp dagen derpå.

Salgssjef Bjørn Henning Rørvik viser til at kunder som ønsker å benytte seg av angreretten uansett ikke trenger å oppgi noen grunn.

— Men vi ser helt klart at handlemønsteret går i retning av økt handel på kveldstid, skjønt det handles mer på søndags- enn lørdagskvelder, sier Rørvik.

Han kan ikke vise til større omsetning av spesielle varegrupper på for eksempel fredags- og lørdagskvelder, og understreker at man på ingen måte spekulerer og reklamerer i at alkoholinntak gjør folk mer mottagelige og kjøpslystne til visse tider i uken.

Angreretten kan redde deg

Er ulykken, for ikke å si det famøse kjøpet først ute, så kan angrerettloven redde deg. Har du handlet på en norsk nettbutikk, er det den alminnelige angreretten på 14 dager fra du har mottatt varen som gjelder. I EU/EØS er tilsvarende angrefrist minimum 7 dager.

Har du derimot surfet deg lenger av gårde og handlet på for eksempel en amerikansk nettbutikk har ikke den samme beskyttelsen ved netthandel som du har i EØS-området. Da er du snarere prisgitt nettbutikkens vilkår, og dine rettigheter og plikter reguleres av avtalen du tegner i forbindelse med kjøpet.

Et godt råd er derfor å sjekke nettbutikkens vilkår nøye før du handler. Skjønt det er vel nettopp på dette punktet det har lett for å svikte når man har tatt seg ett glass eller tre...