— Det har kommet et ras av nye bankapplikasjoner det siste halvåret. Enhver bank med respekt for seg selv har en tilgjengelig applikasjon, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT Norge, til Bergens Tidende.

Applikasjoner (apps) er egne dataprogrammer som kan lastes ned til iPhone og andre smartmobiltelefoner. Men ifølge ekspertene er det få banker som tilbyr mye mer enn det som allerede er tilgjengelig via mobil på andre måter.

— Det er ingen tvil om at markedet for mobilbank er stort, men bransjen er ikke helt i mål enda. Mange applikasjoner kunne like gjerne vært en nettside tilgjengelig fra mobil, sier Mats Staugaard. Han driver nettstedet iPod1.no, som blant annet omtaler og tester applikasjoner.

Konkurranse

Alle de store norske bankene har i løpet av det siste året lansert egne applikasjoner for banktjenester. Ifølge bankene gjør programmene det enklere å blant annet kunne sjekke saldo og betale e-faktura på farten.

- Enkelt, kjapt og brukervennlig, sier lektorstudent Lars Solbakken om bankapplikasjonen til Nordea.

Han kjøpte seg iPhone i januar i år, og tok i bruk bankprogrammet noen måneder senere.

- Bruker du appen mye?

— Jeg logger vel inn tre–fire ganger i måneden. Det er fremdeles enklere å gjøre det via datamaskinen, men det hender jeg betaler på mobil når jeg får påminnelse på e-post.

Kodekluss

Mats Staugaard i iPod.no tror mye av applikasjonsutviklingen har vært drevet av et ønske om økt markedsføring, heller enn et gjennomtenkt forhold til hva nytt en applikasjon kan tilby kundene.

–Det er ingen grunn til å laste ned applikasjonen hvis du ikke synes de gjør hverdagen lettere. Han anbefaler potensielle brukere å se på tilbakemeldingene fra eksisterende brukere for å få en idé om hvor gode nyttige og smarte applikasjonene er.

Applikasjonene lar deg logge inn i nettbanken ved hjelp av den tradisjonelle kodebrikken eller koder tilsendt via sms. Enkelte tilbydere har også utviklet BankID på mobil, hvor simkortet fungerer som innloggingsverifikasjon.

— En gjenganger er at sikkerhetssystemet er fremdeles er knotete, og som kunde må du enten huske sms-koden eller frakte med deg kodebrikke, sier Staugaard.

Også lektorstudent Solbakken irriterer seg over tungvinte innloggingsrutiner.

- Det er ikke naturlig å stoppe opp på gaten for å sjekke at du husket å ta med kodebrikken. Men jeg forstår jo hvorfor, sier han.

Samme regler

Som kunden har du den samme beskyttelse mot misbruk av mobilbank som i nettbanken, opplyser Forbrukerrådet. Det betyr at banken skal erstatte dine tap om du blir utsatt for svindel.

- Det forutsetter selvsagt at du bruker programmene på en forsvarlig måte, og eksempelvis ikke oppbevarer koden lett tilgjengelig, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Han mener at det samtidig er det verdt å merke seg at det fortsatt er lettere å få tilgang på opplysninger som er sendt fra en mobiltelefon enn fra en vanlig nettbank.

- Å bli utsatt for svindel vil medføre en del praktiske ulemper. Det vil alltid være noen større risiko ved å ta i bruk ny teknologi tidlig, sier forbrukereksperten.

Bransjestandard

IKT Norge-direktør Torgeir Waterhouse tror de mobile løsningene vil bli like viktig for bankene som nettløsningene har vært.

- Vi er på vei til å passere det punktet hvor det er nok å bare ha en applikasjon tilgjengelig. Programmet vil etter hvert bli mer spesialisert på den funksjonen de skal fylle, sier han.

Ekspertene er enige om at hovedutfordringen at de ulike tekniske løsningene ikke er kompatible. I Norge står Apples iPhone-løsning i en særklasse, og relativt få av programmene er tilpasset andre operativsystem, som Googles Android, selv om mange etter hvert har skaffet seg telefoner som bruker dette.

De fleste bankene opplyser at de jobber med denne problemstillingen.

Nordea-kunde Solbakken gleder seg til nye versjoner kommer på markedet.

- Det virker som at applikasjonen er mer nettbasert enn iPhone-basert, og kan med fordel skreddersys i enda større grad til mobil, sier han.