Årlig selges det rundt 3000 tonn kebabkjøtt i Norge, anslår Stabburet. Det tilsvarer rundt tolv millioner serveringer i året, skriver Adressa.no.

Selskapet, som en av de største leverandørene av råvarer til andre fast-food-markeder, kaster seg nå inn i kampen om kebabkundene.

Har solgt 35 tonn

— Dette er et stort marked som vi ikke har satset på tidligere, men som en kvalitetsleverandør med gode produkter og kompetanse kommer vi til å levere mye og bra kebab til spisesteder over hele landet, sier produktgruppesjef Tom Bovim i en pressemelding.

Det er Stabburets fabrikk i Råbekken i Fredrikstad som skal produsere kjøttet, som har vært på markedet siden første september i år.

Siden den gang har Stabburet solgt 35 tonn kjøtt.

Kjøper kebab for 600 millioner

— Det er en god start, men vi ønsker å ta en betydelig større andel av markedet, skriver selskapet i pressemeldingen.

Bedriften anslår at nordmenn årlig bruker rundt 600 millioner kroner på kebab. Den klart største utbredelsen av retten finnes på østlandet, men den sprer seg i stadig større omfang også til Trondheim, Bergen og Kristiansand.