Tradisjonelt har spillutviklere siktet seg inn på 18 til 22 år gamle menn. Dette er i endring, siden industrien har oppdaget at den hittil har oversett potensialet i spill rettet mot jenter.

Kvinner er fortsatt i minoritet når det gjelder bruk av dataspill. 43 prosent av alle amerikanere som spilte dataspill i 2000 var kvinner, ifølge The Interactive Digital Software Association (IDSA).IDSA mener imidlertid at kvinner er like store potensielle kjøpere av spillprogramvare som menn, og mange spillutviklingsfirmaer tar nå dette på alvor. Tenåringsjenter utgjør 11 prosent av brukerne av Segas Dreamcast-maskiner. De utgjør kun 5,4 prosent av brukerne av Segas Genesis, Sonys PlayStation, Super Nintendo og Nintendo 64.

— Grunnen til Dreamcasts popularitet blant tenåringsjenter er at Sega har investert i spill for jenter, sier senioranalytiker i International Data Corporation, Schelley Olhava, til Wall Street Journal.(Origo)