— Detta ville ikkje mammo likt, humrer styreformann Frode Bjørn Forland, med henvisning til den legendariske rederen Ellen Forland som døde på post – 83 år gammel i 2010.

Etter at moren gikk bort har han omstrukturert rederiet, og bygget opp en ny ledelse med seg selv som styreleder og Arne Magnus Johnsen som administrerende direktør.

- Genuin tro

— Vi har en genuin tro på subseamarkedet. Derfor har vi bestilt det nye skipet uten å ha sikret oppdrag på forhånd. Men langsiktig finansiering er i orden, sier Johnsen.

Skipet, som er et såkalt subsea ROV-fartøy, skal leveres fra Havyard i Leirvik i Sogn i august neste år, og er beregnet å koste rundt 600 millioner kroner.

Selv om det ikke var Ellen Forlands stil å bygge skip på spekulasjon, mener sønnen Frode Bjørn (54) at prosjektet er helt i hennes ånd.

— Hun hadde sterk tro på økende behov for fartøyer på havbunnen. Derfor fikk hun allerede for tolv år siden bygget om MV «Seisranger» fra seismikk til subsea, sier han.

Strategisk beslutning

— Etter Ellen Forlands bortgang tok vi i 2010 en strategisk beslutning om å fortsette å satse tungt innen subsea. Vi kaller dette begynnelsen på fortsettelsen for Forland-rederiet, sier adm. direktør Arne Magnus Johnsen.

Når det nye skipet er levert neste sommer, vil rederiet ha fire offshorefartøyer i drift, inkludert nybygget. De tre andre er seismikkskipet MV «Seisquest», det ombygde MV «Seisranger» pluss subseafartøyet MV "Fugro Saltire" som ble bygget ved BMV for få år siden.

Oljeleting alt i 1964

Dagens styreleders foreldre, Ellen og Mikkel R. Forland, begynte med skipsmegling. Sommeren 1964 var de først i Norge med å leie ut fiskebåter til oljeleting i Nordsjøen, til et amerikansk og et britisk seismikkselskap.

I 1973 fant Ellen ut at hun like godt kunne eie skipene selv, og stiftet sitt eget rederi, mens Mikkel fortsatte som skipsmegler. Hun sto til rors helt til hun døde i forbindelse med en hjerteoperasjon for to år siden.

Ellen Forland fikk heltestatus blant arbeiderne på daværende Bergen Yards på Laksevåg, fordi hennes byggeoppdrag sikret jobbene i en kritisk tid. Klubben der fremmet forslaget da hun senere fikk Kongens fortjenstmedalje i gull.

Ny konsernmodell

— Min mor drev lenge rederiet som et enkeltpersonforetak, men måtte legge om til aksjeselskap da den nye rederibeskatningen kom på slutten av 1990-tallet, forteller Frode Bjørn Forland.

Etter hennes død bestemte han seg for å omorganisere selskapene til et tradisjonelt shippingkonsern. Prosessen er først ferdig neste år, men tabellen viser konsernregnskapet slik det ville vært i fjor og forfjor med den nye strukturen.

Nedgangen i både omsetning og resultat i fjor har sammenheng med at salget av MV «Geo Celtic» i 2010 ga en bokført gevinst på 108 millioner kroner.

Tror på ny vekst

Både styreleder og direktør er sikre på at fremtiden ser lys ut.

— Det nye skipet vi bygger har den mest avanserte teknologien i verden. Med ny konsernmodell har vi også en struktur som er egnet til å nyte godt av den veksten vi tror kommer innen subsea-markedet, sier Arne Magnus Johnsen.

STYRER SAMMEN: Frode Bjørn Forland (til h.) er i ferd med å omorganisere rederiet hans mor Ellen bygget opp og ledet frem til sin død for to år siden. Selv har han tatt rollen som styreleder, mens Arne Magnus Johnsen er adm. direktør.
ODD E. NERBØ