Sivertsen, som var med på å grunnlegge Nettavisen i 1996, er i dag administrerende direktør i Opplysningen 1881. Hans spådom er at mange norske nettsteder vil få økonomiske problemer.

– På nettet er det først og fremst de store nettstedene som tiltrekker seg annonsekronene. Faller du ut av topp tre eller topp fem i ditt marked, er du i trøbbel. Da får du svi for at nettavisene ligner hverandre. Dette særtrekket ved nettet er blitt stadig tydeligere, og skiller seg fra TV, sier Sivertsen til Aftenposten.

Sivertsen ble rik a det svenske selskapet Spray kjøpte Nettavisen høsten 1999 for 180 millioner og betalte i kontanter. Han tror ikke det blir så mange penger å tjene i bransjen framover.

– Inntektsstrømmen blir mindre i den digitale verden. Og søkeordannonseringen er på fremmarsj, kanskje på bekostning av de tradisjonelle bannerannonsene som har vært nettavisenes viktige inntektskilde, sier Sivertsen.

– Mellomstore nettsteder som ikke skaffer seg herredømme i enkelte nisjer, havner i skyggen av de store. Det straffer seg økonomisk, mener Sivertsen.

Hva tror du vil skje med norske nettaviser? Si din mening her.