Hver eneste dag lander rundt en halv milliard reklame-eposter — såkalt junkmail eller spam - i innboksene til verdens nettbrukere, viser studien, som ble lansert fredag. Uønsket epost spiser ifølge kommisjonen enorme mengder tid for verdens epost-brukere - og regningen for nettoppkobling blir deretter.

"Nettabonnenter verden over betaler uten å være klar over det en anslått 10 milliarder euro i året i oppkoblingskostnader utelukkende for å motta søppelpost," heter det i kommisjonens rapport, som ble lagt frem fredag.

Såkalt cybermarkedføring - i praksis reklame via epost - har så langt vært mest utbredt i USA, men er på full fart inn i Europa. EU-kommisjonen jobber hardt for å oppdatere lovgivningen for å begrense skadevirkningene av spam på nettbrukerne - spesielt med tanke på personvernet.

— Studien vil hjelpe oss å vurdere hvilke personvern-regler vi trenger å oppdatere for å ta høyde for den tekniske utviklingen, sa kommisjonens talsmann Jonathan Todd til reportere fredag.

Ønsker generelt forbud I januar rykket den finske EU-kommisærem Erkki Liikanen ut med ønske om et generelt forbud mot spam. I praksis ønsker kommisjonen å nekte masseutsendelser av epost hvis brukeren ikke eksplisitt har bedt om det. Hvis Liikanens forslag går gjennom tar det 18 måneder før forbudet blir et faktum i EU-landene.

EU opprettet i fjor et sentralt sperreregister mot uønsket epost-reklame. Reklamemakerne var ansvarlig for å sjekke sine utsendelser mot registeret, men kommisjonen mener strengere tiltak må til for å demme opp for flommen av epost-reklame. (Origo)