- Mange tar med PC og telefon opp i sengen. Det gjør at man kommer for sent i seng, og de skaper dårlige søvnvaner, sier professor og søvnekspert Bjørn Bjorvatn.

Han leder Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer ved Haukeland universitetssykehus og forteller at det er mye som tyder på at nordmenn sover dårligere nå enn før.

- Vi har nylig avsluttet en studie som viser at det har vært en økning på 2-3 prosent av nordmenn som opplever å ha et søvnproblem.

Da Kompetansesenteret nylig la ut en spørreundersøkelse på nett, svarte 12 000 i løpet av det første døgnet, og i dag har over 40 000 svart.

- De som går inn, gjør det fordi de sliter med søvn og vil finne ut hva slags problem de har. Responsen var overveldende, og det viser at søvn er noe som engasjerer folk, sier Bjorvatn.

Én av tre sliter med søvn

Professoren forteller at søvnvansker er en av de vanligste plagene i befolkningen, og at man regner med at rundt en tredjedel av alle voksne sliter med søvn ukentlig. Befolkningsundersøkelser viser at minst ti prosent til enhver tid rapporterer kroniske og alvorlige søvnproblemer.

Den vanligste søvnlidelsen er ifølge Bjorvatn insomni. Det vil si at man har problemer med å sovne, eller problemer med å sove godt gjennom natten.

- Hva som er et problem, vil oppleves veldig individuelt, men diagnostisk sier vi at man har et insomni-problem hvis man ligger mer enn en halvtime våken før man sovner tre eller flere ganger i uken, og hvis det i tillegg forstyrrer dagfunksjonen, sier Bjorvatn.

Ber om hjelp

Bjorvatn leder også Bergen søvnsenter, en privat klinikk som har mellom 1500 og 2000 konsultasjoner hvert år.

Han mener det er et problem at den største gruppen med søvnlidelser, insomni-pasientene, ikke får fullgod behandling i det offentlige helsevesenet.

- Som oftest får de forskrevet sovemedisiner fra fastlegen, men det er ikke en god behandling når man har langvarige plager. Vi vet at medisinen taper seg i effekt, og vi vet at mange av de medisinene som skrives ut, er avhengighetsskapende.

Koster samfunnet milliarder

- Søvnlidelser koster samfunnet milliarder av kroner og er en av de viktigste årsakene til langvarig sykefravær og uføretrygd, sier Børge Sivertsen. Han er seniorforsker ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt og professor ved Institutt for klinisk psykologi ved Universitetet i Bergen.

Han forteller at de som sliter med søvn, har økt risiko for å utvikle psykiske plager, men også fysiske sykdommer. Nyere data peker på at de som sover få timer, har større risiko for hjerte— og karsykdommer, overvekt og diabetes.

- Vi har sett på hvilke samfunnsøkonomiske kostnader søvnproblemer i befolkningen har, og funnet at det koster oss om lag 6 milliarder kroner i året, sier Sivertsen.

Tallet har de funnet ved å regne om en amerikansk undersøkelse til norske penger og forhold.

- Tallet tar i seg alle utgifter, fra behandlingskostnader til tapte arbeidstimer, sykefravær og uføretrygd, sier Sivertsen.

De sover dårlig

Nattarbeideren, Grethe Malmberg (50)— Jeg jobber skiftarbeid, og begynner ofte på jobb kl. 05 i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Da må jeg stå opp klokken 03 for å rekke jobben. Andre ganger begynner jeg først på jobb på ettermiddagen og jobber til sent på kveld, forteller Malmberg. Hun tror det er de ustabile arbeidstidene som har gjort at hun ofte blir liggende våken hele netter uten å få sovne.

— Jeg sliter med å legge meg tidlig, siden jeg ofte kommer hjem sent og har vent meg til den rytmen. Så når jeg jobber natt kan det hende jeg bare sitter våken og venter på å dra kl. 03, og heller sover når jeg kommer hjem på dagen. Malmberg plages av søvnproblemene, men har forsøkt å holde seg unna søvnmedisiner.

— Jeg kan ligge i timevis, hele netter våken. Det gjør at jeg blir veldig sliten på dagene. Men jeg prøver å ta igjen det tapte ved å sove når jeg har fri i helger og i ferie.

Den trøtte studenten, Theresa Brynildsen (25)— Jeg studerer i København, og kan sovne på biblioteket midt på dagen. Men når kvelden kommer klarer jeg ikke sove, sier Brynildsen. Hun har slitt med søvnproblemer i snart to år, og har forsøkt forskjellige ting for å få bukt med problemet.

— Jeg har unngått sovemedisin. Men jeg har sluttet å trene før leggetid, har unngått kaffe og koffein, har holdt meg unna TV og PC og har heller gått turer i frisk luft. Jeg har også prøvd yoga og meditasjon. Det siste har fungert litt, men fortsatt sliter jeg. Hun kan ligge våken i opp mot fire timer, og ofte våkner hun midt på natten, og tror det er morgen.

— Problemet er at jeg ligger og irriterer meg over at jeg ikke får sove. Jeg har fått råd om å ikke se på klokken etter at jeg har lagt meg, fordi jeg bare blir enda mer stresset av det, forteller hun.

Tyr til internett, Arild M. Opsal (25)— Jeg har nok ikke den alvorligste formen for søvnproblemer, men jeg sliter med å sovne om kvelden, bruker ofte noen timer på det, og jeg kan også våkne flere ganger i løpet av natten. Opsal merker at han sover bedre når han har trent hardt før han skal legge seg.

— Hvis jeg tar meg helt ut og er skikkelig sliten, så kan jeg klare å sovne ganske fort. Når han har hatt flere våkenetter har han ofte måttet ty til sovemedisiner. Opsal har erfaring med at Internett stjeler søvnen.

— Jeg kan bli sittende utover kvelden fordi jeg vet at det vil bli vanskelig å sovne. I tillegg hender det at jeg bare står opp og ser en film, spiller eller leser nettaviser hvis jeg våkner om natten og ikke får sove igjen. Han jobber på kontor, og sier det fungerer å være i jobb, men at det er takket være mye kaffe, og kolleger som har forståelse for at han til tider er svært sliten.

Ufør av søvnen, Julie L. Stephensen-Roland (28)— Jeg bruker ofte mange timer og "turner" rundt i sengen om natten. Jeg klarer ikke å skru av tankene, og grublingen tar helt av, sier Stephensen-Roland. Hun forteller at hun i tillegg til søvnproblemene har slitt med psykiske problemer på grunn av hendelser i barndommen.

— Søvnproblemene kommer sikkert av dette, men det er blitt et stort problem i seg selv, og er en av årsakene til at jeg nå i ung alder er blitt ufør.Hun har ikke vært i jobb på fem år, har gått på det meste som finnes av sovemedisiner og bruker det flere ganger i uken.

— Jeg prøver å unngå de som er vanedannende, og har også forsøkt helsekostpreparater og beroligende teer, avspenningsøvelser og så videre. Dessverre har det ikke hjulpet meg mye, sier Stephensen-Roland.