Det var grytidlig fredag morgen fergen MF «Sogn» bommet på fergeleiet med 200 meter i sambandet Bruravik — Brimnes. Ulykken skjedde på Brimnes-siden og en har lurt på hvorfor dette skjedde.

Var alene og sovnet

I går kom det frem i et skipsavhør Fjord1 hadde med fergemannskapet, at det skyldes menneskelig feil. Navigatøren hadde rett og slett sovnet.

Det var seks ansatte på fergen da den gikk på grunn. Navigatøren var alene på broen og han sovnet.

— Vi har fått klarlagt de faktiske forholdene, og kan slå fast at det er menneskelige feil, og ikke tekniske årsaker som gjorde at fergen gikk på grunn. Den ansvarlige navigatøren har forklart at han sovnet, sier administrerende direktør Stig Kristoffersen i Fjord1 til NRK.

Navigatøren skal ha våknet like før fergen traff fjæresteinene. Da var det allerede for sent, og fergen braste på land med passasjerer og ventende på fergekaien som hjelpeløse vitner, melder NRK/Hordaland.

— Ikke alkohol

— Vi gikk gjennom det som skjedde i skipsavhøret i går. Det var menneskelig svikt, mannen på broen sovnet rett og slett. Han var alene da det skjedde, men det er hyppige skifter. Hviletidene er overholdt. Det er heller ikke snakk om alkoholbruk. Politiet tok prøve av hele mannskapet og ingen var påvirket, sier direktør Stig Kristoffersen i Fjord1 til bt.no.

Store skader

- Er det store materielle skader på MF «Sogn»?

— Ja, skadene er store. Froskemenn har sjekket noe. Det er mellom annet skader på propell og ror, men det kan være mye mer. Fergen går i dokk i dag og den kan bli der en stund, sier Kristoffersen.

Redusert kapasitet

— Hva skjer med kapasiteten på sambandet nå?

— Heldigvis er det verste sommertrykket over. Fra i morgen går MF «Sognefjord» hverdager, mens MF «Gulen» supplerer i helgene.

- MF «Sognefjord» er vel mindre enn MF «Sogn», er det fare for fergekøer?

— Ja, MF «Sognefjord» er noe mindre, så kapasiteten blir noe redusert. Men dette er innenfor de kravene som er satt til sambandet. Det kan muligens bli noe kø på fredager, men på det jevne burde det gå greit, sier direktør Kristoffersen til bt.no.

- Vi er innenfor kravene

MF «Sognefjord» har nå en kapasitet på 70 kjøretøy (PBE = personbilenhet). MF «Gulen» har kapasitet på 83 kjøretøy og MF «Sogn» på 109 kjøretøy.

— Kravene til materiellet i sambandet, som ble stilt i anbudskonkurransen, var 100 kjøretøy til hovedfergen og 70 kjøretøy til reservefergen. MF «Sognefjord» hadde tidligere bare plass til 64 kjøretøy, men er nå oppgradert til 70, sier driftssjef Oscar Bergheim i Fjord1 til bt.no.

- Noe mer køer enn normalt

- Kapasiteten vil jo bli redusert fra 109 biler til 64 biler. Det må vel føre til køer?

— Det vil nok føre til noe mer køer enn normalt, men det vil ikke vare lenge. Det blir to ferger fredag og søndag i helgene frem til midt i oktober. De to første helgene går MF «Gulen» inn i helgene, sier Bergheim.

Håper kabalen går opp

- Har dere planer om å få til en bedre ordning?

— Ja, vi jobber med å finne løsninger for å øke kapasiteten i sambandet. Det at MF «Sogn» nå blir i dokk i noen uker, har laget litt rot i planene våre. Går kabalen opp, vil vi kanskje klare å øke kapasiteten på sambandet Bruravik – Brimnes fra midten av september, sier driftssjef Bergheim.

Her er rutetider for Bruravik  - Brimnes fra 1.9.11

Hva mener du om kapasiteten i sambandet Bruravik — Brimnes? Si din mening i kommentarfeltet under.