Store mengder uønsket reklame via mobil (søppelpost) plager forbrukerne i Japan, landet der mobiler med nettaksess er mer kommersielt utbredt enn noe annet sted. Forskjellige nettbaserte innholdsleverandører har den siste tiden bombardert NTT DoCoMos 24 millioner mobilkunder med søppelpost. Omtrent 77 prosent av landets ledende mobiloperatørs kunder er rammet, viser en undersøkelse fra mai 2001 ifølge Reuters.NTT DoCoMo har koblet tallbaserte epostadresser opp mot abonnentenes mobilnumre, noe som har gjort spredning av reklame enkelt for opportunistiske innholdsleverandører. Leverandørene finner flere millioner mobilkunder gjennom generering av tilfeldige ellevesifrede epostadresser med en datamaskin. Telenor mangler søppelfilter Epostadresser vil også i Norge være identiske med mobilnumre når nestegenerasjonsnettet (UMTS) blir ferdig. Dette vil kunne gi problemer med søppelpost, erkjenner Telenor. Informasjonsdirektør Jo Heldaas mener filtre som kontrollerer masseutsendelser kan redusere problemet. Telenor kan imidlertid ikke presentere noen slik løsning per i dag.— Vi planlegger flere tiltak men har ingen fullgod løsning på plass, sier Heldaas til nyhetsbyrået Origo. (Origo)