Marius Moe Jacobsen tar en pause fra middagen og venter i døren hjemme på Vollen i Asker. To dager tidligere har han bestilt en TV på nett fra Sverige. Utenfor porten står nå en bil fra Posten. Sjåfør Asbjørn Danielsen kommer med pakken, som inneholder opphenget for TV-en. Fjernsynet skal leveres dagen etter.

Familien Jacobsen kjøper alt fra vin, båtdeler, datautstyr og helsekost på nett.

— Reiser og hotell bestiller jeg på nett minst en gang i uken. Pakkelevering får vi annenhver uke. Faren min er TV-forhandler. Likevel får jeg kjøpt en TV billigere på denne måten, sier Marius Moe Jacobsen.

Pris

— Det er mye å spare på netthandel. Ett radiobatteri til 1000 kroner i butikken koster 25 kroner hvis du bestiller over nett fra USA, sier Moe Jacobsen.

Han er ikke alene. 89 prosent av befolkningen i Norge over 18 år, handler på nett, viser årets E-handelsrapport fra Posten og Bring.

Som Jacobsen er det reiser og billetter folk flest kjøper mest av på Internett. Neste på listen er småelektronikk og bøker.

Mens Jacobsen velger nettet fordi det er billigere, viser Postens undersøkelse at de fleste nordmenn velger netthandel fordi det er enkelt, mens svenskene ser mer på prisen.

Handler på søndag

Når kjøpesentrene stenger, er det stadig flere av oss som velger butikkene på nett.

— Vi selger absolutt mest på søndagene, sier finansdirektør Kolbjørn Ertzeid i Netthandelen.no. De eier også nettbutikkene Blivakker.no og Gitarhuset.no.

Også Komplett.no sier at søndag mellom fire og åtte-nitiden på kvelden er tidspunktet med mest trafikk. Men deres beste handledag er på mandag.

- Søndag har den aller beste perioden, men vi har mange kampanjer vi setter i gang på mandagen, og det preger nok omsetningen hos oss, sier kommersiell direktør Anton Hagberg.

Det er flere nordmenn enn svensker og dansker som handler på nett, viser rapporten, som har sett på situasjonen i alle de tre nordiske landene. Her i landet har vi også den høyeste gjennomsnittsalderen, samt den høyeste andelen av befolkningen over 50 år som handler tjenester på nett.

Den viktigste årsaken til nettshoppingen er at det er enkelt. Danskene og svenskene er mer opptatt av pris enn nordmenn er.

Handler mer

En vanlig netthandlende nordmann har høy utdannelse, bor i by og har høy inntekt. De som handler mest, tror de kommer til å handle enda mer i fremtiden.

For øyeblikket gjør man regning med at det 15 prosent årlig økning i netthandelen.

Mens vi ligger foran våre naboland på reiser og billetter, handler dansker og svensker mer klær, sko og kosmetikk enn oss.

En av de store forskjellene mellom de nordiske landene er at svensker og dansker kjøper et bredere spekter av varer på nett.

— Det gjør at vi tror norske forbrukere vil øke bredden i sitt kjøpsmønster på nett i årene som kommer, står det i rapporten.

De forventer en økning innen klær og sko, samt hvite- og brunevarer.

Danskene skiller seg også ut ved at de handler mer dagligvarer på nett enn naboene, samt at de tror de vil handle enda mer i tiden som kommer.

Harryhandel

Det viser seg at nordmenn trekker til Sverige for å handle – også når det gjelder internetthandel.

- Sverige er et foretrukket land både for dansker og nordmenn, mens svært få svenske og danske forbrukere handler i Norge, heter det i rapporten.

Svenskene foretrekker å handle fra USA og Storbritannia, men rapporten mener det ser ut som om svenskene er mer redd for at det ikke er trygt å handle i utenlandske nettbutikker.

Mer enn halvparten av netthandlerne i Norge og Danmark velger utenlandske nettbutikker. Her er menn i storbyene de store shopperne. Legg til høy inntekt, og du finner de som oftest handler i utenlandske nettbutikker, gjerne fra Kina og Tyskland. Hovedårsaken er pris, tilgjengelighet og utvalg.