Da kirken trengte nye salmebøker, var det forleggere med base i Bergen som sto for trykkingen.

For Eide Forlag, som eies av forleggerduoen Vigmostad & Bjørke, betydde det en økning i fjorårets inntekter med nærmere 22 millioner kroner.

Arno Vigmostad karakteriserer det hele som en «formidabel suksess».

100.000 salmebøker

— Det blir med nok med denne ene gangen i livet at Arnstein og jeg får oppleve at vi selger så mye av ett spesifikt produkt, sier han.

Over 100.000 salmebøker har gått med over en rekke opplag, et prosjekt som ble gjort i samarbeid med Kyrkjerådet (se fakta).

— Vi får bare håpe at det fortsetter, for investeringen var også ganske så formidabel. Som sørlending er det en spesiell følelse å gi ut akkurat den boken, sier han.

Nok et rekordår

Men for forlaget som helhet, er salmesalget nærmest som smuler å regne.

Med hele 13 datter— og datterdatterselskaper, når duoen Vigmostad & Bjørke stadig nye høyder. I fjor bikket konsernets inntekter hele 410 millioner kroner, opp mer enn 40 millioner kroner fra året før. Overskuddet før skatt ble også doblet til 25,5 millioner kroner.

«Selskapet kan pr. 31.12.2013 nedbetale 87 prosent av sin kortsiktige gjeld», oppsummerer styret.

— Det er alltid en fornøyelse med gode tall, men vi tar det aldri for gitt at tallene skal holde seg, sier Vigmostad om fjorårets resultater.

300 mill. i vekst

Kompisene Arnstein Bjørke og Arno Vigmostad møttes under studietiden på Norges Handelshøyskole (NHH), og har strengt tatt bygd seg opp fra ingenting til å bli to av de mektigste forleggerne i landet.

Tidligere i år kjøpte de like så godt sin største kunde, Akademika, og kort tid etter var også Studia i stallen.

Dermed kontrollerer forlagshuset de aller fleste campusbokhandlerne i landet, og utvidelsene vil øke omsetningen med nærmere 300 millioner bare i år, anslår medgründeren.

— Vi jobber allerede med en integrasjon mellom bokhandlerselskapene, men det ser ut som at vi er i en stim som holder seg godt. Konsernet kommer definitivt til å gå i pluss også i 2014, sier Arnstein Bjørke.

Oppkjøpene gikk imidlertid ikke upåaktet hen, selv om Konkurransetilsynet ikke har konkludert med noe brudd på konkurranseloven.

— Vår vurdering var at disse kjøpene ikke var av interesse for Konkurransetilsynet, noe som har vist seg å stemme. Vi har ikke fått spørsmål fra dem, sier Bjørke.

- Bra for bransjen

Kritikerne mener imidlertid at de store forlagshusene tyner konkurrentene, og Vidar Kvalshaug fra Kvalshaug forlag var ute i BT og kalte det svært uheldig at de store forlagene eier bokhandlere.

— Det betyr at de samme interessene sitter på begge sider av ­bordet og forhandler med seg selv, påsto han.

Arnstein Bjørke er klar på at de ikke har noe behov for å bli størst mulig.

— Vi kjøpte ikke Studia eller Akademika fordi at vi hadde et veldig behov for det. Vi kjøpte fordi at de ønsket å selge. Da takket vi ja til å kjøpe, sier han.

- Hvilke følger har oppkjøpene fått for konsernet?

— Driften av forlagene og bokhandlerne er fremdeles helt adskilt. Selv om forlaget har ekstra trygghet gjennom stabilt eierskap i Akademika, er det noe som også andre akademiske forlag og fagbokforhandlere har. Denne stabiliteten er bra for bransjen og leverandørene setter pris på det.

Lærebøker under press

Rabatten som forlagene gir bokhandlene på nye bøker har økt fra 43 til ca. 49 prosent de siste ti årene. Selv om forlagene får mindre betalt pr. bok de selger, gjelder det skjønnlitteratur og ikke fagbøker.

— Studia og Akademika selger lite skjønnlitteratur. Derfor betyr det lite for oss, sier Bjørke.

Vigmostad påpeker imiderltid at bransjen er under press fra en rekke hold og at det er stadig vanskeligere å få gode marginer.

Endrede leservaner preger dem mest.

— Å drive bra er ingen selvfølgelighet. Folk kjøper ikke lærebøker på samme måte som før, men ordner seg på andre måter. Det engelskspråklige markedet legger også et voldsomt press på oss, sier forleggeren.

- Littegranne flaks

Vigmostad & Bjørke har spesialisert seg på fagbøker, men har skjønnlitterære kioskveltere som svenske Liza Marklund i stallen. De eier også Haugenbok.no i Volda, som i sin tid var den første rendyrkete bokhandelen på nett.

For første gang drysset suksessen også litt ekstra på de to likestilte eierne, som delte et utbytte på åtte millioner kroner i fjor.

- Hadde du trodd at dere skulle bli så store, Vigmostad?

— Haha, nei. Hadde du fortalt meg det, ville jeg ledd rått og kalt deg for en skikkelig god skrønemaker. Vi er ikke så veldig beskjedne, men aldri i vår villeste fantasi hadde vi ikke trodd at dette var mulig. Hardt arbeid ligger selvfølgelig bak suksessen, men så er det jo littegranne flaks oppi alt dette også.