JØRN-ARNE TOMASGARD

— Dette er en forkastelig måte å drive butikk på. Hva blir det neste? undrer syvåringens pappa, Helge Farestveit. Han hevder telefonselskapene kun tenker profitt, og at overivrige provisjonsselgere i Telenor ser mellom fingrene på barns alder i jakten på høy inntjening.

Erlend forteller til Bergens Tidende at han fikk en brukt Nokia-telefon til å leke med. Men lysten til å bli operativ på mobilnettet ble for stor. Den handlekraftige annenklassingen ringte like godt til Telenor og bestilte seg abonnement.

Ville sende tekstmeldinger

— Jeg fikk nummeret til Telenor av storebroren min. Han har hatt Telenor-abonnement i tre år, forteller Erlend.

— Jeg ville bruke telefonen til å sende tekstmeldinger og kjøpe ringetoner med, forklarer han.

Erlend bestilte seg et DJuice Prepaid-abonnement til 200 kroner.

— Han sier selv at han fortalte at han går i andre klasse. Men selgeren hos Telenor har registrert ham med fødselsdatoen 1.1.1990. I Telenors register er han med andre ord registrert med eget telefonnummer og som 14 år, sier pappa Helge.

Telenor-selgeren har heller ikke tatt seg bryet med å sørge for at guttens etternavn er riktig stavet.

Dilemma for foreldrene

Bergens Tidende ble med da Erlend hentet ut kortet hos Posten på kjøpesenteret på Laksevåg i går kveld. Mot betalingen på 200 kroner fikk han ut kontantkortet og nummeret, uten legitimasjon.

Den første han ringte til var mamma:

— Nå har jeg fått mobiltelefon! var den gledestrålende beskjeden hjem. Pappa Helge forteller at han og fruen har fått et dilemma i fanget.

— Vi har hatt en grense for mobiltelefon på ti år for de to eldste guttene. Vi har ikke helt bestemt oss for om Erlend skal få beholde telefonen, sier Helge Farestveit. Han sier han valgte å gå til pressen med saken fordi han vil ha slutt på denne typen forretninger.

— Jeg har fortalt hva jeg mener til Telenor. Og de har tilbudt meg et ringekort til 200 kroner i kompensasjon. De synes åpenbart det er OK at telefonen er registrert på min yngste sønn med feil alder, sier han.

- En glipp

Informasjonssjef Arild Johannessen i Telenor sier aldersgrensen for kjøp av kontantabonnement er 12 år, og at det er brudd på selskapets rutiner å selge kort til syvåringer.

— Her må det ha skjedd en glipp. Vi har 18 års aldersgrense på bestilling av vanlig mobilabonnement, og 12 år på kontantkortabonnement. Jeg kan jo ikke vite hva gutten har sagt. Det kan ha skjedd en misforståelse. Vi selger ikke mobilabonnement til syvåringer. Har vi gjort det, er det i så fall brudd på våre prosedyrer, sier Johannessen.

HANDLET SELV: Erlend Farestveit (7)hentet ut abonnementet han selv bestillte hos Telenor Pakken fikk han uten å vise legitimasjon hos Posten på Laksevåg senter i går kveld.<p/>FOTO: ERIK BREKKE