Det er Tollpost Globe, og dets eier PostNord, som kjøper selskapet med 100 ansatte og hovedkontor på lille Byrknesøy i Gulen kommune.

— Jeg har vært i dialog med Tollpost et års tid, og synes at dette var en god avtale både for meg og Tollpost, men ikke minst for de ansatte i selskapet, som får en stabil og solid arbeidsgiver i mange år fremover, sier Larsen.

Slet med konkurransen

Selv skal han fortsette som sjef for selskapet, og skal fortsatt eie selskapets terminal i Oslo. Hvor mye penger Larsen tjener på salget, er ikke kjent.

— Det kan jeg ikke si noe om, men jeg sitter selvsagt igjen med penger, sier mannen som inntil i går har eid 100 prosent av Byrknes Auto.

Larsen sier at hovedgrunnen til at han selger, er den stadig økende konkurransen fra utenlandske transportører.

— Det er synd at det skal være slik. Vi har drevet med norske sjåfører hele tiden, men opplever at utenlandske firma kommer inn fra Baltikum og andre steder, men veldig ulike konkurransevilkår enn det vi har. Ingen myndigheter gjør noe for at sånne firma som oss kan overleve, sier han.

På oppkjøpsraid

Gründeren mener synergieffektene av å slå seg sammen med transportgiganten Tollpost Globe vil trygge arbeidsplassene. I Gulen er det ni ansatte på hovedkontoret. Heller ikke de blir berørt av salget.

Tollpost Globe har de siste årene kjøpt opp en rekke mindre transportselskaper i Norge, senest Harlem Transport.

— Dette kjøpet styrker vår generelle posisjon i logistikkmarkedet og spesielt innenfor termosektoren, sier administrerende direktør i Tollpost Globe, Robin Olsen.

Han arbeider for at selskapet skal bli større innen transport av dagligvarer og fisk.

— Kundene vil nå oppleve å få tilgang til et sterkere nasjonalt og nordisk nettverk, sier Olsen i en pressemelding fra Tollpost Globe AS.

Byrknes Auto omsatte i 2011 for 293,6 mill kroner. I tillegg til hovedkontoret på Byrknesøy, har selskapet avdelinger i Oslo, Bergen, Ålesund og Tromsø.

Tollpost Globe er et av Norges tre største transportselskaper, og sysselsetter 900 medarbeidere og 700 sjåfører fordelt på 30 avdelinger. Omsetningen var i fjor på 2,7 milliarder kroner.