Kjører du Gamleveien forbi Lura i Sandnes, kan du se et lite, unnselig salgskontor ved siden av veien. På asfalten utenfor står rundt 30 biler, de fleste nesten nye. Dette er ikke luksusbiler, men helt ordinære kjøretøyer i prisklassen fra 140.000 til 350.000 kroner. Du ville neppe tenkt at dette var distriktets mest lønnsomme bilforhandler, men i fjor tjente Bilteknikk 1 AS over 10 kroner for hver hundrelapp i omsetning, skriver Stavanger Aftenblad.

Importerer brukt

— Bilene er 2011- og 2012-modeller av merket Ford, Volvo og Volkswagen, sier eneeier Almin Maksumic (32) i bilforretningen til Aftenbladet.

Han er også eneste ansatte. Gjennom åtte år har han importert nyere bruktbiler fra Tyskland. Bilene kommer med lastebil fra Tyskland, opptil åtte i hver transport. Maksumic har selv bodd i Tyskland og mener han kjenner det tyske bilmarkedet godt. Han handler de fleste bilene hos merkeforhandlere han kjenner. Bilene har garanti fra bilprodusenten. Derfor blir det lite klatt med reklamasjoner.

Ordinære biler

— Jeg selger biler til folk flest. I fjor solgte jeg 240-250 biler. Så langt i år har jeg solgt nær 200, sier Maksumic, som jobber rundt 50 timer i uken.

- Hva er oppskriften din?

— Lave kostnader, gode innkjøpspriser og at over 90 prosent av bilene kommer fra merkeforhandlere jeg kjenner godt, sier Maksumic, som styrer unna prestisjebiler i høyere prisklasser.

Høy kronekurs har vært gunstig for dem som driver import av brukte biler. Men han mener at det tar bare en til to måneder før en styrket kronekurs slår ut i lavere priser i bruktbilmarkedet.

Biler for 5,2 mrd.

Bilbransjen i Sør-Rogaland og Ryfylke omsatte nye og brukte biler og verkstedtjenester for 5,2 milliarder kroner i fjor. Overskuddet var på bare 153 millioner. Da har vi holdt utenom forretninger med omsetning under 10 millioner kroner.

Nybilforhandlerne står for over 80 prosent av omsetningen i bilbransjen.

Beliggenhet

Den mest lønnsomme nybilforhandleren i Sør-Rogaland og Ryfylke må du til Bryne for å finne. Kverneland Bil Bryne AS på Kåsen ligger tett opptil riksvei 44 og tjente vel 5 kroner for hver hundrelapp i omsetning i fjor. Bygget er bare tre år gammelt. Daglig leder Arve Edland (61) mener beliggenheten er viktig for omsetning og i neste omgang lønnsomheten.

— Vi flyttet inn i nytt anlegg på Kåsen i 2009, og det ga oss en ekstra effekt, som var en viktig årsak til at vi fikk et godt resultat i 2010 og 2011. Alle som kjører bil langs riksvei 44, må jo se oss, sier Edland.

God miks av ansatte

Han mener et annet viktig bidrag til lønnsom drift er en stab med en blanding av folk som har vært i bedriften lenge og kjenner produktene - og unge, nyutdannede som kan ny teknologi.

— Det handler både om kunnskap og effektivitet. Dyktige medarbeidere må til for å skape gode resultater, sier Edland.

Lønnsomt verksted

Nybilforretninger lever ikke bare av å selge nye biler. Bruktbilsalg og verkstedstjenester er også en del av forretningen.

- Hva tjener dere mest på?

— Det er normalt verkstedet. Jeg tror det gjelder de fleste merkeforhandlere, sier Arve Edland til Aftenbladet.