Salgssjefen i Jæger har solgt biler i ti år, men har aldri vært ute for at det han opplevde for to uker siden. Det begynte mandag 16. april.

— Da solgte jeg to BMW-er, en 740 XDrive til 1,65 millioner kroner og en 525 til én million kroner, forteller Johnsen.

- Menn kjøper slike biler

Dagen etter kom nok en kunde og bestilte en BMW 740 x Drive.

— Torsdagen solgte jeg en 650 XI til 2,2 millioner kroner og en 640 kabriolet, forteller han.

Johnsen solgte dermed fem biler til en verdi av 8,2 millioner kroner.

— I ti år har jeg solgt biler, men jeg har aldri vært i nærheten av å oppleve noe lignende. Det er nok tilfeldig. Nå håper jeg bare at flytsonen holder, sier han.

- Hvem er kjøperne?

— Det er menn som kjøper slike biler. Kvinner velger mer «normale» modeller, og det selges færre luksusbiler i Bergen enn det tilfellet er i resten av landet. Det er mange med gamle penger her. De liker ikke å vise seg frem i dyre biler, mener han.

- Kommer de inn i butikken, eller driver dere oppsøkende salg?

— Det varierer, men det er klart at det lønner seg å ha tett kontakt og vite hvem som vurderer å kjøpe ny bil.

Færre registrerte i Bergen

- Merker dere den økonomiske uroen i Europa ved at kjøperne gjerne avventer før de kjøper ny bil?

— Vi har sett at det har vært en liten nedgang i salget så langt i år, svarer Johnsen.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken selges det færre biler av merket BMW, Audi og Merecdes i Bergen enn det tilfellet er i resten av landet.

I årets tre første måneder hadde BMW en markedsandel på 3,9 prosent i Bergen mot 7,7 prosent i Norge, Audi 5,8 prosent i Bergen mot 11,2 og Mercedes 2,7 prosent i Bergen mot 4,8 prosent i Norge.

Sandven uenig

Bruktimporten for de tre bilmerkene er omtrent på samme nivå i Bergen som ellers i landet. Det kan være et argument for at Johnsen har rett i at det selges færre dyre biler i Bergen enn landet for øvrig. Men bilselger Trond Sandven, som har solgt dyre, importerte biler i en årrekke, er uenig.

— Jeg deler ikke Johnsens oppfatning av at det selges færre dyre biler i Bergen i forholdet til landet for øvrig. Det er korrekt at det registrerte nybilsalget av BMW, Audi og Mercedes ligger lavere i Bergen enn landet for øvrig. Men det selges langt flere dyre, brukte biler her enn andre steder i Norge. De er gjerne bare noen måneder gammel, og de tilhører luksussegmentet, sier Trond Sandven, daglig leder bilfirmaet Sandven AS.

— Statistikken vår over bruktimporterte biler sier ingenting om hvor gamle eller hvor dyre bilene er, sier produktsjef Thorvald Gjønnæss, Opplysningsrådet for veitrafikken.