• FOTO: Arash A. Nejad

Søker IT-talenter via Donald Duck

Kampen om IT-talentene er hard. Et konsulentselskap velger en utradisjonell metode for å annonsere etter medarbeidere.

I årets påskeutgave av Donald Duck&co har det norske IT-konsulentselskapet E-vita rykket inn stillingsannonse for å tiltrekke seg gode IT-hoder.

Bakgrunnen er den tøffe konkurransen om å kapre IT-talenter.

- Når konkurransen om talentene er hard, blir man lett usynlig på annonseportaler som Finn.no, derfor prøver vi noe utradisjonelt. Både for å vise oss frem til dem som ikke kjenner oss fra før, og kanskje vekke interesse hos noen IT-helter i neste generasjon også, sier administrerende direktør Frank Rognstad i E-vita til Aftenposten.

Voksne lesere

Hun fløy rett inn i godt betalt jobb Han viser til at Donald har i størrelsesorden 200.000 voksne lesere per utgave.

- Donald er undervurdert som annonsemedium mot voksne, og særlig IT-folk. Man trenger ikke å se lenger enn til Donaldistene på Blindern som er aktive den dag i dag for å se det, sier Rognstad.

Det norske selskapet har 50 ansatte og søker seks nye medarbeidere. Rognstad håper også annonsen i tegneseriebladet vil understreke at de er en arbeidsplass der humor og lekenhet er viktig.

Stort behov i fremtiden

Direktør for myndighetskontakt Liv Freihow i IKT Norge bekrefter at det er en tøff konkurranse blant bedriftene om å tiltrekke seg folk med riktig IT-kompetanse.

- Jeg synes det er en kreativ måte å søke etter talenter på, og forhåpentlig vil det gjøre IT-bransjen litt synlig for barn også. For det er helt klart at vi vil trenge mange flere med IT-kompetanse i fremtiden, sier Freihow.

Har du spørsmål om jobb, rekruttering og søknadsskriving? Send spørsmålet til en av våre jobbeksperter!

Les også:

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra Økonomi

Bilder

UNDERVURDERT: - Donald er undervurdert som annonsemedium mot voksne, og særlig IT-folk, sier Frank Rognstad. FOTO: ARASH A. NEJAD