— Jeg er litt mer glad i å jobbe enn å ha fri!

Den unge butikksjefen avleverer et fast håndtrykk, og retter litt på den gjennomførte, mørke dressen.

Bertoni-butikken på Kløverhuset bugner av høstklare antrekk, og mens fadderbarna fester seg inn i studietiden utendørs, kjører unggutten fra Nordfjordeid en stram linje innendørs.

— Hittil i år har vi en omsetningsvekst på 76 prosent sammenlignet med i fjor. Det handler om å ha en riktig innstilling, forteller Hammersvik. Han ble butikksjef for knapt et år siden.

Med beskjedent anslag har 21-åringens salgsformel gitt avkastning. Inspirasjonen til regnestykket hentet han langveis ifra, gjennom gårdsarbeid som liten pjokk i Sogn og Fjordane.

Krise, omstilling, vekst

— Da lærte jeg at det viktigste er et godt arbeidsmiljø. Jeg har satt av masse tid til å bli kjent med alle mine ansatte. Sammen fikk vi eierskap til butikken, og det er helt klar veldig viktig for at driften skal gå bra, sier Hammersvik.

Og tallene lyver ikke - motebutikken for menn har ved flere anledninger det siste året vært den beste av kjedens 16 butikker i landet.

Det står i sterk kontrast til hvordan butikken tidligere kjempet i bergensmarkedet, forteller senterleder ved Kløverhuset, Morten Mørken.

— I 2010 opplevde Bertoni det mange vil kalle en identitetskrise, og butikken slet med å gjenvinne kundenes tillit. Flere butikksjefer har vært innom, men ingen har fått det til i nærheten så bra, roser Mørken. Han forteller at butikken har opplevd vekst hver eneste uke og måned siden senhøstes i fjor.

Det kommer godt med når bransjen kun kan overleve på det å selge - å overbevise kunden om sin egen overbevisning.

Ansvarsfulle stillinger

En kartlegging BT har foretatt av utvalgte klesbutikker i Bergen, viser også at butikksjefenes snittalder varierer. Men det er ikke uvanlig at en butikksjef innenfor salg- og servicebransjen er i begynnelsen av 20-årene.

Imidlertid vil det være vanskelig å generalisere om en 20-åring er mindre rustet til lederansvar, enn andre med mer kompetanse.

— Min vurdering er at det alltid vil være spørsmål om kompetanse og forståelse, selv om man kan sette spørsmålstegn ved om en 20-åring har den nødvendige oversikten og refleksjonen til en lederjobb, sier avdelingsdirektør Arne Kjøde i Administrativt forskningsfond (AFF), som blant annet driver lederutvikling ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Med høye ambisjoner følges også krav til resultater. Det kan føre til unge ledere blir utålmodige med folk som ikke holder samme fokus og progresjon, mener Kjøde.

- Mindre repertoar

— Det kan bli en utfordring å finne ut hvordan man skal få med seg dem som ikke er skrudd sammen på samme måte.

— Men kjedebutikker har ett fokus, og det er salg. Hvis lederen da evner til å få med seg andre i butikken, er det glimrende for salgsaspektet.

Den lave alderen kan inneholde noen fallgruver, og spesielt knyttet til livserfaring, mener Kjøde.

— Med mer livserfaring har man gjerne et større repertoar, noe som utvikles mest gjennom erfaring, kursing og trening. Den største utfordringen for unge ledere er bredden i repertoaret, altså hvordan man håndterer sine ansatte.

— Det er noe unge ledere skal bøye seg i støvet for, sier den 21 år gamle butikksjefen på Bertoni.

— Man må aldri ta kunnskap for gitt, og man skal supe til seg det man kan få fra erfarne ledere, sier han.

Alltid jobbet mye

Selv hadde han aldri sett på seg selv som «en som skal jobbe i klesbutikk». Med jobb innen datastyring i Rolls Royce i Bergen, var han så langt unna salg og mote som man kan komme.

Men i fjor ble han lei av å sove middag og søkte like så godt på en deltidsstilling hos kleskjeden. I dag er han sjef for fem personer, og alle har 21-åringen ansatt selv.

Nordfjordingen anslår at han jobber godt over 200 timer i måneden.

— Jeg har alltid hatt mer enn en jobb, og det er motiverende å tjene penger. Jeg kan spare opp til det jeg har lyst på, og jeg er glad i å se at kapitalen hoper seg opp på konto. Det øker perspektivet på mulighetene videre.

— Men det er også motiverende å ha ansvar, og ikke minst å se resultater hver eneste dag av arbeidet man legger ned, sier Hammersvik, som ikke ønsker å kommentere sin egen lønn.