— Vi har vært heldige med posisjonene i markedet, sier Tim Haagensen (30) på telefon fra påskefjellet.

Ved siden av ham står hans far og smører skiene, skipsreder Tore Herman Haagensen. De to er vant med å være ilag. Sammen eier og driver de det lille selskapet Bryggen Shipping International, som i fjor dro i land et overskudd før skatt på drøye 26,2 millioner kroner.

Natt og dag

Resultatet var opp hele 8,7 millioner kroner fra 2012. I samme periode økte også driftsinntektene med mer enn 93 millioner kroner, noe som tilsier at omsetningen passerte en halv milliard.

De gode tallene står i stor kontrast til tingenes tilstand i 2010:

Haagensen senior og kompanjongen Hans Johan Solbergs selskap As Network Chartering går konkurs. I fallet tar de med seg datterselskapetBryggenShipping.

— At ting gikk ad undas da, var et resultat av at vi satt på en del tonnasje og langsiktige kontrakter. Det er ingen hemmelighet at det var full kollaps i markedet i 2008. I 2010 gikk de gamle selskapene konkurs, men det er et avsluttet kapittel. Vi har startet på nytt igjen, forteller Tim Haagensen.

Inn- og utleie

Suksessen er i dag et resultat av god gammeldags trading. Selv kaller de seg en timecharter-operatør, noe som betyr at de leier inn båter og chartrer dem ut igjen i spotmarkedet.

Inntjeningen hentes i marginer og at de får prikket inn last på fremtidige datoer. Formelen så ut til å ha fungert godt i fjor.

Egenkapitalen i selskapet er i dag på mer enn 26 millioner kroner. Av fjorårets overskudd tok far og sønn ut tre millioner kroner i utbytte gjennom holdingselskapet Laxevaag Tankers International (se fakta).

— Tradisjonelt innen shipping driver mange med trading i tørrbulk og andre segmenter, men vi har satset på kjemikalietankere. Det er ikke så mange som gjør det på den måten lenger. Derfor er det gledelig at resultatet blir godt, forteller sønnen.

BRYGGEN SHIPPING INTERNATIONAL AS 2013 2012
Driftsinntekter 501,4 408,3
Driftsresultat 24,4 9,2
Resultat før skatt 26,2 8,7
  • Tall i millioner kroner

Tror på vekst

Med sine ti ansatte er de involvert i spotmarkedet verden over. Så og si alle steder man kan tenke seg er det lille shippingselskapet med sine ti ansatte inne og trader. Kjemikalier, flytende petrolueum— og ulike gjødselsprodukter er blant satsingsområdene.

DEN GANG: Gründerne Tore Herman Haagensen (t.v.) og Hans Solberg avbildet i 2005. Fem år senere gikk Bryggen Shipping konkurs. Nå opplever Haagensen (62) suksess med sin sønn Tim Haagensen (30).
Kristine Irgens Solem

Fremover blir det imidlertid lite ekstravaganza for far og sønn. De vil holde seg til langsiktige kontrakter for å trygge inntjeningen.

— Vi er en liten bedrift og ønsker å være forsiktige med risikoen vi tar. 2014 blir nok et utfordrende år innen kjemikalietankere og da må vi være edruelige. Men, selvfølgelig er vi optimistiske på at vi skal opp og frem også i år, sier Tim Haagensen.