Mange sportskjeder har tyvstartet salget for å lokke kundene inn i butikkene. Flere trenger penger i kassen for å betale leverandørene. Mange kjeder har allerede senket prisene, og kommer ikke snøen og kulda, så vil vi se enda flere tilbud, mener bransjen selv.

Kunde Marianne Waage-Nielsen kikker litt på de dunjakkene i Anton Sport-butikken i Vika.— Jeg kjøper ikke nye vinterklær nå. Det er for varmt, sier Waage-Nielsen.

Anton Sport har allerede solgt dunjakker med 20 prosent rabatt. I tillegg kjører de kampanjer på ulltøy.

— Vi har nye varer på vei inn, men har fremdeles ikke solgt det som er i butikkene. Vi må se om vi må tyvstarte salget, men foreløpig har vi ikke tatt stilling til dette ennå, sier kjededirektør Henning Eriksen i G-Max.

Også han tror det er dunjakker og ulltøy det kommer til å bli salg på først.

— Alle kjedene vurderer varebeholdningen, kapitalbehovet og værmeldingen dag for dag, sier Eriksen.

Så langt har vinteren latt vente på seg. Dermed får ikke sportsbutikkene solgt unna de varme klærne. Flere i bransjen er nå redd for hva som vil skje om ikke snøen og kulden snart kommer.

— Snøen er det hvite gullet. Det er det alle i denne bransjen venter på, sier administrerende direktør Trond Evald Hansen i bransjeforeningen Sportsbransjen.

Snø eller regn

Han kunne derfor trekke et lettelsens sukk da snøen kom dalene i Oslo onsdag ettermiddag. Men hvor mye det hjelper, gjenstår å se. Værmeldingene tyder på at den snøen som falt i går, er borte igjen i morgen – i alle fall i østlandsområdet.

Og det er Østlandet som veier tyngst i sportsbransjen, halvparten av omsetningen i sportsbransjen finner sted her.

Hansen tør ikke engang tenke på hvordan det blir for bransjen uten snø og kulde før jul. Allerede melder flere kjeder om overfylte lagere og tilbud utover det vanlige.— Vi har et større varelager nå enn i på samme dag i fjor, og har nok satt ned prisene mer enn vanlig for å få noen av varene unna, sier administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL.

Han frykter en varm desember. Skjer det, vil bransjen slite.

— Da må varene ut og prisene ned. Men jeg håper ingen nå ødelegger for julehandelen, sier Steenbuch.

Regninger å betale

Det er ikke første gang i historien at snøen ikke kommer før jul. Men vi husker ikke lenger tilbake enn til i fjor.

— Sammenligner vi november i år med november i fjor, var den nitrist. Salget vi taper før jul, klarer vi ikke å hente inn etter jul, sier Hansen.

Totalt i landet omsettes det for 25 prosent mer i oktober, november og desember enn de andre kvartalene.

Han ser at bransjen sliter med varer som blir for lenge i butikkene.

— Leverandørene skal ha betalt, og det er butikker som ikke har penger til å betale med, sier Hansen.

Lokker med tilbud

Flere kjeder har derfor forsøkt å lokke kundene inn med ekstra tilbud. Det kjenner butikksjef Gaute Teigen Nilsen i Anton Sport i Vika igjen.

— Vi har hatt kampanjer på ullundertøy, det har fått en del folk inn i butikken. Vi har også hatt 20 prosent på alle jakker, men har ikke planlagt noen flere salg av denne typen før jul, sier Nilsen.

Han legger til at 15 minus fra midten av november og ut året gjorde sitt for at fjerde kvartal i fjor var eksepsjonelt bra.

— Jeg er ikke bekymret – ennå, smiler han.

Det er heller ikke sjefen hans, administrerende direktør Morten Borgersen i Anton Sport.

— Det gikk ekstremt mye varer før jul i fjor. Da vet vi med 25 års erfaring at det går mindre året etter. Men jeg vet at andre ikke har tenkt på samme måte, sier Borgersen.

Ber om betalingsutsettelse

— Vi merker at butikkene sliter med å betale regningene sine, forteller Janne Ekornrud, ansvarlig for regnskap og kundefordringer i Norrøna Sport AS.

Firmaet leverer klær og vinterutstyr, som produseres i utlandet.

— Vanligvis er det storsalg av våre produkter på denne tiden av året. Nå får vi stadig vekk henvendelser fra kundene om betalingsutsettelser, sier Ekornrud.

Også hos Bergans Fritid AS merker de den milde vinteren.

— Salg som resultat av mild vinter er spesielt. Det er klart at dette får følger for vår bransje når det er roligere i butikkene. Bestillingene er imidlertid gjort i forkant, men vi håper det blir lettere når vinteren kommer, sier presse- og kommunikasjonsansvarlig Ronny Hammer.

Administrerende direktør Ulf Bjerknes i Swix Sport AS tror salget skyldes både mild vinter og en økende konkurranse mellom kjedene.

— Men jeg vet at butikkene sliter. Det meste av våre varer er forhåndsbestilt, så det er for tidlig å si hva det vil bety for oss, sier Bjerknes – som innrømmer at han er mer pessimistisk enn tidligere.

Salgssjef Tommy Evenrud i skiprodusenten Madshus AS opplyser at de fortsatt produserer ski som allerede er bestilt.

— Innsalget vårt har vært bra i år. Vi får se hva som skjer på nyåret. Vanlige folk kjøper ikke ski før snøen ligger der, sier Evenrud.

Men han har registrert hva som skjer ute i sportsbutikkene.

— De er fullpakket med vinterklær. Her tror jeg nedgangen er på hele 70 prosent. Jevnt over tror jeg nedgangen totalt på vinterutstyr er på 30 prosent, sier Evenrud.

marita.valvik@aftenposten.no