I helgen skjedde det igjen.

Den snart 40 år gamle fergen «Utstein», som trafikkerer ruten Langevåg-Buvåg i Sunnhordland, ble liggende i timevis ved kai på grunn av maskinproblemer.

Fergekrøll er det mye av i vestlandske fjorder. I Austevoll har b-fergen vært ute av drift ni uker første halvåret.

— Stilte ikke krav

Helge André Njåstad (Frp) spør nå samferdselsminister Marit Arnstad hvilke ambisjoner hun har for fornying av fergeflåten.

I Hordaland er fergene i gjennomsnitt 25 år gamle.

— Vi tåler ikke en ny kontraktsperiode med ferger som er 30 og 40 år gamle, og fylkeskommunen har ikke økonomi til å få bygget nye, sier Njåstad til BT.

Roten til problemet med aldrende fartøy ligger i kontraktene som staten inngikk før den kvittet seg med fergene. Det skjedde i 2010, da ansvaret for riksveier og tilhørende ferger ble overført til fylkeskommunene.

Opp 40 prosent

— Staten lot være å stille krav til fergemateriellet og oppnådde på den måten billige kontrakter, sier Njåstad.

I 2016 skal de første avtalene i Hordaland fornyes. Arbeidet bør påbegynnes nå, hvis vi skal unngå å bli bakpå, mener Njåstad.

Å bygge nytt tar ett år og kontraktsarbeidet like lenge.

FERGEMANN:- Vi tåler ikke en ny kontraktsperiode med 30 og 40 år gamle ferger, sier Helge André Njåstad (Frp). Han ber samferdselsministeren bidra til å fornye fergeflåten.

Erfaringene fra Møre og Romsdal gjør ham bekymret. Der er det inngått flere nye kontrakter, med krav om bedre og nyere ferger. De nye avtalene ble 40 prosent dyrere enn de gamle, og resultatet blir trolig rutekutt.

På tre fløyer

Njåstad driver fergepolitikk på tre fløyer. Som ordfører i Austevoll, som fylkespolitiker og som vara på Stortinget.

Stortingspolitiker Njåstad har spurt samferdselsminister Marit Arnstad om hun vil bidra til å fornye fergeflåten.

Svaret venter han på.

— Helst ønsker vi at staten skal ta tilbake ansvaret for både ferger og veier. Nå driver vi en form for svarteperspill der vi skylder på hverandre, sier Njåstad.