Et halvt år unna jomfruturen begynner skipet å ta form.

Ved Bergen Group Fosen er 500 medarbeidere engasjert for å ferdigstille det første av to nye cruiseskip som skal gå mellom Bergen og Hirtshals.

— Det går veldig bra. Det er fullt fokus på på å nå målet. Vi gleder oss veldig til jomfruturen fra Bergen 29. mai, sier salgs- og markedsdirektør Eva S. Mellgren i Fjord Line.

Skal gå på flytende gass

Begge de to nye cruisefergene MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» skal drives med flytende gass (LNG) istedet for tungolje. Slik vil rederiet tilfredsstille nye miljøkrav som kommer i 2015.

Men det gir noen utfordringer, og har ført til at jomfruturen måtte utsettes med et halvt år.

— På MS «Stavangerfjord» var det lagt opp til fremdrift med konvensjonelt drivstoff. Vi må derfor skjære hull i skrog og dekk for å få på plass de store tankene som skal fylles med naturgass. Det blir en krevende operasjon, men vi skal få det til, sier administrerende direktør Anders Straumsheim ved Bergen Group Fosen i en pressemelding.

Skroget til den andre cruisefergen, MS «Bergensfjord», blir i vinter slept fra Gdansk til Rissa. Dette skipet skal være driftsklart i slutten av september neste år.

Laget for Vestlandsvær

Skipene skal seile innaskjærs mellom Bergen og Stavanger før ferden går til Danmark. Passasjerene skal merke mindre til bølgene enn i dag.

— Skipet er spesialkonstruert for å tåle det været vi har på Vestlandet. Det er 170 meter langt og tar bølgene på en helt annen måte enn dagens ferge. Det som i dag oppleves som turer der det gynger litt, vil bli en helt annen reiseopplevelse, sier Mellgren.

Over tre bølger

Mellom tre bølger i Nordsjøen er det normalt 165 meter. Skipet på 170 meter vil dermed ligge på tre bølger i stedet for å falle ned etter to.

— Det er gjort mye byggteknisk med dybde, ror og stabilisering som gjør at selve reiseopplevelsen i været vi har på Vestlandet blir helt annerledes, sier Fjord Line-direktøren.

Jomfruturen skal gå fra Bergen via Stavanger til Hirtshals og opp til Langesund.

— Skipet blir levert i god tid i forkant av det. Vi trenger tid til å kjøre inn mannskapet, dessuten ønsker vi å vise frem skipet i forkant, forteller Mellgren til bt.no.

16 TONN: Salgs- og markedsdirektør Eva Mellgren i Fjord Line fotografert sammen med en av de to propellene på MS Stavangerfjord. Propellene har en samlet vekt på 16 tonn.
Styrk Fjærtoft Trondsen / Fjord Line