Kiosken Location på Bergen kino tar over dobbelt så mye for smågodtet som utsalgssteder i umiddelbar nærhet (se grafikk).

Betaler ekstra

— Jeg liker bare godteri som er surt. Alt som er surt er godt, sier Cara Ahamath (7), og gliser.

I kiosken på Bergen kino flokkes det rundt smågodtveggen, ropes om skumkantarellen som må på plass i posen og det glises om dagens fangst. Sukker i alle regnbuens farger virker forlokkende, og det knaser under føttene fra både popkorn og baconcrisp.

— Godteri er en stor del av kinobesøket, så pris er ikke så viktig. Man betaler gjerne litt ekstra når det er såpass nødvendig, sier Michael Ahamath (22). Han valgte kinokiosken Location fremfor dagligvarebutikken Kiwi som ligger like i nærheten.

— Der går vi når vi har bedre tid, for utvalget er billigere og veldig bra, sier Ahamath.

- Ekstreme mengder

I 2011 knasket vi nordmenn sukkervarer for over en milliarder kroner. Fra 1997 til 2009 økte forbruket vårt av sjokolade/konfekt med 22,5 prosent. Drops, karameller og andre godterier økte med 47,5 prosent (se grafikk).

snopegrafikk.PNG

Smågodtet er en del av kinoopplevelsen. Selv om Kiwi i Vaskerelven ikke er billigst, er prisen så konkurransedyktig at stadig flere velger å kjøpe godteriet sitt akkurat der.

— Da jeg besøkte butikken sist uke, var det kommet inn ekstreme mengder med smågodt, og jeg ble fortalt at såpass måtte det være. Hvor mye vi faktisk selger, har jeg ikke tall på, sier Joakim Pedersen, regionsjef for Kiwi på Vestlandet.

For å tilfredsstille prisbevisste og snopeglade bergensere, skal butikken nå utvides.

Kinokunder

— Vi har merket et veldig høyt trykk før kinoforestillingene, og derfor skal vi bygge om til sommeren for å tilpasse oss disse kundene, sier Pedersen. Også tidligere er butikken blitt ombygd for å gjøre plass til plukk-og-miks-godteriet.

— Av butikkene våre på Vestlandet er det nok den i Vaskerelven som selger mest smågodt, sier Pedersen.

På verdensbasis ligger nordmenn på fjerdeplass når det kommer til sjokoladespising. Hele 9,5 kilo sjokolade spiser hver og en av oss hvert år.

Men i motsetning til tradisjonell sjokolade, spiller smågodtet på flere av smaksløkenes strenger.

Satt ned prisen

Slike egenskaper gjør det mulig å konkurrere på pris, og flere av utsalgsstedene gjør nettopp dette.

Som ett av de to billigste alternativene, tilbyr 7 Eleven på Engen i en periode smågodt til 9,90 kroner pr. hekto.

— Dette er et typisk testprosjekt som vi gjør innimellom. Målet er å finne ut hvordan vi kan få enda flere kunder inn i butikkene våre, sier kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitangruppen.

Hvor lenge snopetilbudet komme til å vare, er ikke bestemt.

— Vi måler noen uker til. Så blir det bestemt om vi skal kjøre opp prisen, eller beholde den på dette nivået, sier Flateby. Hun forteller at kinokunder ikke bare er attraktive for å få opp salget av smågodt.

— Kinogjengere kjøper gjerne brus og godteri for å kose seg litt. I tillegg vil de gjerne ha ha noe å spise før eller etter kinoen. Så det er klart det er attraktivt med kinokunder, forteller Flateby.

Kvalitetsbevisste

— Vi har et spesialisert utvalg fra både inn- og utland, men også et stadig fokus på kvalitet. Det gjelder selve produktene, men også utseende, vedlikehold og standard. Derfor blir prisene våre noe høyere enn hos andre, sier administrerende direktør i Location, Nicolai Martens.

Ett hekto smågodt hos Location på Bergen kino koster i dag 19,90 kroner. Når snopesugne publikummere handler smågodt her, går halvparten av overskuddet til Bergen kino. De eier nemlig 50 prosent av kioskkonsernet.

— Handler man på kinoen, kommer det kinotilbudet til gode, sier Martens.

- Hva tenker du om at Kiwi i Vaskerelven vil utvide for å tilby mer smågodt?

— Konkurranse merker vi alltid, og vi ønsker ikke å prise oss på en måte som gjør at folk ikke ønsker å handle hos oss. Men vi ser at folk både ønsker å handle kvalitetsvarer, og å handle på kino. Salget av smågodt har holdt seg stabilt over lengre tid, sier Martens.