Tirsdag begynte YouTube å legge reklame på enkelte av videoklippene sine, melder Businessweek.com.

Nyheten kommer neppe som noe sjokk. Siden Google kjøpte YouTube i fjor har markedet bare ventet på at søkegiganten skal finne inntektsmetoder for å tjene inn investeringen på nesten 12 milliarder kroner.

— Minst mulig irriterende Mens de fleste andre videonettsteder viser tradisjonelle reklamefilmer i forkant av videoklippet, vil YouTube legge de nye reklamene som halvt gjennomsiktig grafikk eller animasjon over den nederste delen av selve videobildet. Brukeren kan selv velge å klikke reklamen bort fra videobildet.

Eileen Naughton i Google sier til Businessweek at dette har blitt vurdert som den minst irriterende metoden for å innlemme annonser i videoklippene.

"Reklameoverlegg" av denne typen vinner stadig terreng i forhold til reklameklipp foran eller etter videoklippet.

Foreløpig kun for proffene I første omgang er det kun profesjonelt produserte videoklipp fra medieaktører som Warner Music Group som får reklame, men YouTube åpner for å legge reklame på videoer produsert av brukerne senere.

Reklameinntektene vil i så fall bli delt med den som har produsert videoen, etter samme modell som Google Ads og andre systemer for å dele brukergenererte inntekter.

Ifølge Businessweek er det imidlertid bare de aller beste og mest populære brukervideoene som vil bli funnet verdige til å brukes som reklameplass.

IRRITASJONSMOMENT ELLER GULLGRUVE? YouTube mener de har funnet den minst irriterende metoden for å innlemme reklame i videoklipp.