Flybussbergen tok opp kampen med Flybussen i april 2012. Konkurransen har vært knallhard. Fra oppstarten og frem til januar 2013, hadde selskapet kjørt 7000 tomme avganger fra Flesland, til tross for at ordinær pris er 30 kroner billigere enn konkurrenten.

I dag er all egenkapitalen på tre millioner kroner brukt for å hevde seg i konkurransen mot storebror Tide. Nå trenger selskapet kapitaltilførsel.

— Hvor mye det er snakk om, vil halvårsregnskapet vise. Foreløpig har vi brukt fire millioner kroner på flybussatsingen, sier daglig leder hos Flybussbergen, Robert Aasmul.

Vil ha ny Nesttun-rute

Det er et politisk mål å øke kollektivtransporten til landets flyplasser, både for ansatte og passasjerer. Flybussbergen har fått konsesjon til å drive flybussrute fra Nesttun til Flesland, en strekning Tide tidligere har betjent. Avinor vil ikke gi dem holdeplasser til bussene, selv om 250.000 passasjerer er antatt å kunne reise med den nye ruten.

— Vi har fem busser som er klare til å gå inn på ruten, men vi kan ikke starte opp fordi vi ikke har noen holdeplass, sier Aasmul.

Nå har Flybussbergen skrevet brev til fylkeskommunen, hvor de beklager at de ikke kan starte opp ruten likevel.

Aina Tysse i Avinormener dagens kollektivtilbud er tilfredsstillende.

— Du møter kollektivtilbudet i umiddelbar nærhet idet du kommer ut av terminalen. Vi har ikke registrert et mangelfullt tilbud, sier hun.

Ikke plass på Flesland

Alle holdeplasser ved Flesland skal være utleid.

— Vi har ikke flere holdeplasser pr. i dag som vi kan leie ut, og vi har også en utbygging på gang som gjør at vi har begrenset med tilgjengelig areal utenfor terminalen. Lufthavnen har ikke til hensikt å legge begrensninger på hvilke ruter Flybussbergen opererer. Dersom selskapet ønsker å etablere en holdeplass utenfor areal eid av Avinor står de fritt til det, sier Tysse.

Aasmul kjøper ikke Avinors forklaring.

— Det kan synes som om at Avinor ikke vil slippe reisende inn i andre busser enn Tides, sier han.