— Er du gift med en bergenser havner du jo før eller senere i Bergen, konstaterer Børre Sandvik, sistemann ansatt i TV 2s datterselskap Vimond Media Solutions. Han har ikke vært mer enn en drøy uke på jobb hos sin nye arbeidsgiver på Nøstet. Her utvikles det løsninger for web-TV på alle tenkelige plattformer. Nå vokser selskapet så kraftig at de sliter med å skaffe nok folk med riktig utdannelse og erfaring. Ledelsen frykter rekrutteringen kan bli en hemsko for videre vekst.

Utviklingsdirektør i TV 2-datteren Mozart Medialab, Morten Larsen, kjenner seg godt igjen i beskrivelsen.

— Vi trenger folk med IT-bakgrunn og erfaring fra tv-produksjon. Her til lands finner vi stort sett det bare i Bergen og Oslo. Og uten å skjønne hvorfor, er det vanskelig å dra folk fra hovedstaden over fjellet, sier Larsen. Han kan tilby god betaling og interessante arbeidsoppgaver.

— Men det har de gjerne allerede. Hovedproblemet er som regel å få flyttet familien, sier Larsen

FOTO: ROAR CHRISTANSEN

Mozart Medialab har dataløsninger som gjør det mulig for en person å styre TV-sendinger alene. Fra 2010 til 2011 mer enn doblet de omsetningen med salg til flere av de statlige fjernsynskanalene rundt om i verden.

— I løpet av høsten vil BBC World avvikle sine sendinger med våre løsninger, sier Larsen.

Til tross for utfordringene med å rekruttere ser han for seg at Mozart om tre–fire år vil være på plass i en ny medielandsby på Marineholmen med rundt 40 ansatte.

— Vi burde jo i prinsippet kunne bli på størrelse med Vizrt, mener utviklingsdirektøren.

Lite flyttebehov

— Vi er i dag 21 ansatte, men sysselsetter over 40 personer når vi regner med konsulentene som jobber for oss. Problemet er at vi trenger flere egne ansatte. Det er mange flinke IT-folk her i byen, men de sitter gjerne i jobber som gjør at de har lite behov for å flytte på seg, sier daglig leder Helge Høibraaten i Vimond.

— For oss kan rekrutteringsproblemet bli noe som hemmer oss. Markedet vokser kraftig, og vi er avhengig av å finne flere medarbeidere. Planen er å ha dobbelt så mange på lønningslisten ved utgangen av 2013, forteller Høibraaten.

— Er det underskudd på IT-folk i Bergen?

— Det kan se slik ut. Eller så er vi for lite synlige for de miljøene som har de rette menneskene. Når vi først får kontakt er vi tydeligvis en attraktiv arbeidsplass.

For Børre Sandvik ble Vimond et klart førstevalg etter at han ble far til tvillinger og konen ville hjem til Bergen.

— Jeg har jobbet 12 år i IBM i Oslo og reist mye. Her kan jeg jobbe i Bergen og samtidig være veldig internasjonalt orientert, sier Børre Sandvik.

585 ansatte i Vizrt

15 år etter knoppskytingen fra TV 2 har Vizrt vokst til en bedrift med 36 kontorer rundt om i verden og 585 ansatte.

— Vi stort sett hatt brukbar tilgang på kompetente folk, selv om arbeidsmarkedet har vært stramt i Norge og Bergen den siste tiden, sier adm. direktør Martin Burkhalter.

Han kan ikke få understreket nok hvor viktig TV 2 har vært.

— Kanalen er en fenomenal inkubator for nye bedrifter. Samarbeidet var enormt viktig for Vizrt i begynnelsen, og er det fortsatt. TV 2 er ikke bare en god kunde, men også en god partner for videre utvikling. De tilfører oss ideer, vi har prosjekter sammen og TV 2 gir oss muligheter for uttesting av nye produkter, sier Burkhalter.

Fandenivoldsk

Vimond Media Solutions ble etablert for 18 måneder siden. Det er en knoppskyting fra TV 2s web-TV-satsing TV 2 Sumo. Ideen er å selge teknologien til andre kringkastingsselskaper over hele verden. På samme måte som grafikkselskapet Vizrt. Så langt har mottakelsen i markedet gått over all forventning.

— Det har betydd alt å ha TV 2 i ryggen. Vi utveksler erfaringer med dem hele tiden. Det er svært viktig for utviklingen av våre produkter og tjenester. Men aller mest er det den litt fandenivoldske ånden som finnes i TV 2. Har du en idé som det er tro på kjører man i gang uten altfor lange utredningsprosesser, sier Helge Høibraaten.

- TV 2 betyr alt

— Uten TV 2 og miljøet rundt kanalen kunne vi bare glemt denne etableringen, sier daglig leder Robert Strand i den siste knoppskytingen Wolftech Broadcast Solutions AS.

Da selskapet ble etablert i fjor, hadde han selv jobbet ti år med it i TV 2. Han fikk TV 2 med som eier av 40 prosent, og kanalens it-sjef Arne Fredrik Bergen ble styreleder.

— Vi begynte med å utvikle programvare for smarte måter å sende live TV. Etter hvert har vi sett at det er et marked mange forskjellige steder, for eksempel innen fjernundervisning. Vi kan også sette opp nettbaserte kundekanaler for bedrifter. Oljebransjen kan bruke våre systemer for å se live TV fra bunnen av Nordsjøen, for eksempel.

— Hva med rekruttering?

— Vi skal nå gjøre den første ansettelsen i tillegg til oss to gründere. Konkurransen om flinke programmerere er stor. Men mange unge synes TV er kult, så jeg tror det blir lett å få nyutdannede søkere. Det blir kanskje verre å komme i kontakt med dem som har lang erfaring, sier Strand.

— Knoppskytingen fra TV 2 betyr mye for miljøet i Bergen. Også på lang sikt i forhold til rekrutteringsspørsmålet når det er flere bedrifter som trekker på samme type kompetanse, sier professor Jarle Møen ved Norges Handelshøyskole.

TV 2-KNOPP: Vimond Media Solutions og daglig leder Helge Høibraaten kan smile bredt ett og et halvt år etter oppstarten av web-tv-selskapet. Kundene er der, men det er problem å finne nok IT-ekspertise for å vokse videre. FOTO: ROAR CHRISTANSEN
ROAR CHRISTANSEN