• Regnestykket er oppsiktsvekkende, sier Kjetil Birkeland Moe. Diskuter!

Tidligere i år steg bomsatsene i Bergen fra 15 til 25 kroner, og flere gunstige rabattordninger forsvant.

Men det er ikke nok, mener ekspertene som har vurdert regionpakken for Bergensregionen. Det kan bli nødvendig med bompenger i begge retninger, og tidsdifferensierte bompenger (rushtidsavgift).

Slett ikke alle vil være med på innbetalingen som blant annet skal brukes til å forlenge Bybanen.På forhånd viste beregninger at økningen kunne føre til at det ble 10.000 flere kollektivbrukere i rushtrafikken, og Skyss opplevde en umiddelbar vekst i juli. Ferske tall viser at antall påstigninger på Bybanen har økt med 5,6 prosent i 2013 i forhold til samme periode året før.

— Vi har ikke grunnlag for å si noe om årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Vil ikke betale

Driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet sa til BT i august at de har mottatt mange klager, og en annen artikkel på BT.no i sommer samlet nærmere 400 kommentarer.

Kjetil Birkeland Moe er blant de engasjerte. Han jobber på Laksevåg og bor i Birkelundsbakken på Paradis. 28-åringen har nå funnet en arbeidsrute som likner en grisehale fra en barnebursdag.

Feltingeniøren har også regnet ut hva han tjener på å kjøre 12 kilometer ekstra.

ENKEL MATTE: Slik ser det ut når en ingeniør beregner hva han sparer på å kjøre 12 kilometer ekstra hver dag.
KJETIL BIRKELAND MOE

— Jeg betaler 56 kroner hvis jeg kjører bomveien. Den andre veien koster 25 kroner i bensinpenger. Jeg sparer over 500 kroner i måneden hvis jeg kjører fem dager i uken. Det er oppsiktsvekkende, sier han.

Tar like lang tid

Bilruten er et resultat av nøye planlegging. Fra jobb kjører han mot Puddefjordsbroen, vrenger 90 grader til Fyllingsveien, fortsetter over Melkeplassen og rundt Storavatnet til Bønes og Bråtet. Han suser bortover Straumevegen og krysser Fjøsangerveien på vei mot hjemmet i Birkelundsbakken (se kartet under).

Dermed unngår han alle bompasseringer i Bergen.

  • Men hvorfor forteller du andre om denne ruten?

— Jeg begynner i ny jobb på Os etter nyttår. Jeg tror vel heller ikke at de vil sette opp nye bommer bare på grunn av meg.

Han kunne kjørt kortere i Fyllingsdalen og over Kråkenes, men ønsker å unngå steder med lav fartsgrense og fare for kø.

Strekningen er cirka 15 kilometer, mens det er ni kilometer hvis han tar den raskeste ruten over Fjøsangerveien. Men han unngår morgenrushet, og har beregnet at begge turene tar 20-25 minutter.

«Buss er håpløst»

— Men hvorfor ikke buss?

— Det er håpløst. Det er to-tre bussbytter og tar 50 minutter eller mer. Beste alternativet er Bybanen, men det innebærer 27 minutter spasering. Jeg har best erfaring med sykkel, som jeg klarer å presse tiden ned i 16 minutter til jobb, men som åpenbart krever noe for- og etterarbeid. Sykling er heller ikke alltid forenlig med arbeidsoppgavene, som medbrakt utstyr i 50-kilosklassen, sier Birkeland Moe.

— Jeg er ikke imot kollektivsatsning eller Bybanen. Jeg bruker det hvis det passer. Jeg vil bare ikke betale ekstra penger for å stå i kø. Det går til en god sak, men det er ikke nok.

Jeg tror vel heller ikke at de vil sette opp nye bommer bare på grunn av meg

Birkeland Moe mener at lokalpolitikerne bør prøve hardere å få penger istedenfor å øke bomsatsene.

— Hordalands-benken burde jobbet bedre, mener han.

Hva mener du? Diskuter under:

SLIPPER KØ: Strekningen på 15 kilometer tar like lang tid som den «normale» veien på ni kilometer fordi det er mye mindre kø.
PAUL SIGVE AMUNDSEN