— Denne saken har et stort omfang, sier lensmann Einar Vatne om skimmingsvindelen på en ubetjent bensinstasjon i Lindås i Nordhordland.

Rett etter fylling er det gjort uttak i USA og Den dominikanske republikk. Noen har mistet opp mot 20.000 kroner. Totalt er flere hundre tusen kroner sporløst borte.

Dette er den siste i rekken av liknende saker fra bensinstasjoner på Vestlandet. I september herjet en bande i Gaupne og Vadheim i Sogn og Fjordane.

Den gang sa både lokale banker og politi at de så en økning i denne type svindel, og Signe Grotle i Sparebanken Sogn og Fjordane uttalte til Firda.no at kjeltringene hadde flyttet seg fra øst til vest.

Fanget på kamera

Men ingen har vært så hardt rammet som stasjonen på det avsidesliggende Hundvin i Lindås kommune. Rundt 50 kunder som fylte drivstoff i oktober og november, er blitt lurt.

Det var lokalavisen Strilen som først omtalte saken. Oljeleverandøren AS, som drifter stasjonen, fortviler. De installerte overvåkningskamera — og tok svindleren på fersken.Nå håper daglig leder Kent Helge Markhus at BTs lesere skal gjenkjenne mannen som har oppsøkt stasjonen flere ganger.

— Vi har ham på kamera. Han kommer alene til fots med hettegenser og prøver å skjule seg. Bilen har han parkert et stykke unna, sier Markhus.

Han anslår at han taper 5000 kroner hver dag fordi folk er begynt å tanke andre steder.

— Vi er ikke de eneste som er utsatt for dette. Men du må være observant når du bruker en bensinstasjon i dag. Det må se helt normalt ut, ingenting skal stikke ut. Hvis du har en antydning til mistanke, må du ringe oss, sier den daglige lederen.

«Ikke uskyldige striler»

Lensmann Einar Vatne mener at den eller de som står bak svindelen, er godt organisert.

— Når de klarer overføringen til USA så godt, tyder det på at de er profesjonelle. Det er ikke uskyldige striler som står bak, sier Vatne.

Bt.no besøkte stasjonen tirsdag ettermiddag og snakket med flere kunder. En av dem har mistet 6000 kroner. Han ønsker ikke å stå frem med navn eller bilde.

— Men jeg nektet, og da måtte banken ta det! utbryter han.

Installert flere ganger

Vatne kjenner ikke til at andre bensinstasjoner i distriktet er rammet.

Ingen av ofrene skal ha oppdaget at noen hadde tuklet med automaten. Politiet har heller ikke gjort beslag. Det betyr at de skyldige har plassert og fjernet utstyr flere ganger.

- Kan kundene ha blitt iakttatt mens de har fylt tanken?

— Det vet vi ikke. Det kan være hva som helst. Men vi jobber blant med overvåkningsbildene og har håp om oppklaring, sier lensmannen, som gjerne vil ha tips.

Jeg tror han har sittet i nærheten og fulgt med. Kent Helge Markhus i Oljeleverandøren

Kent Helge Markhus i Oljeleverandøren er sikker på at mannen han har fanget på kamera, befinner i nærheten når kundene fyller opp.

— Jeg tror han har sittet i nærheten. Det er et trådløst system, og de kan ikke ha vært langt unna. Det kan til og med være en som bor her. Jeg synes veivalget til stasjonen er påfallende, sier han.

Ved et tilfelle monterte mannen utstyret ved 07-tiden ensøndags morgen og tok det vekk rundt 01 natt til mandag.

Banken dekker tapet

Informasjonssjef Lars Ove Breivik i Sparebanken Vest sier at de er klar over hva som foregår.

— Vi kjenner til at det har vært aktivitet i Nordhordland. Et større antall kunder har opplevd problemer, sier Breivik.

— Vi anbefaler folk å være oppmerksomme i forhold til minibanker og betalingsterminaler på øde steder, men noen ganger er det veldig vanskelig å avsløre svindelen. Vær obs hvis du ser at terminalen er litt skrapet og slitt, og så plutselig ser du et nytt deksel. Det kan også være farger og slikt som ikke stemmer, sier Breivik.

De som blir lurt, slipper imidlertid å dekke tapet selv.

— Det er veldig få tilfeller der kundene våre ikke får pengene tilbake. Det skal mye til. Da må det være snakk om grov uaktsomhet fra kundens side, sier Breivik.

Han understreker at nettkriminalitet har et større omfang totalt sett.

— Det er dessverre altfor mange som blir lurt av spam-epost. De åpner meldingen i vanvare eller av nysgjerrighet, og ender opp med en trojaner på sin PC. Banker vil aldri be om kunders pinkoder eller annen sensitiv informasjon per e-post. Vi anbefaler at slike e-poster slettes umiddelbart.

Tips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

FYLLER TANKEN: Mange kunder har sviktet stasjonen etter svindelen. Oljeleverandøren AS oppgir at de taper 5000 kroner hver dag. Men Sverre Hansen på Rossnes er trofast. - Jeg må jo støtte de lokale, sier han. Han er blant de heldige som har sluppet unna svindelen.
ERLEND SPURKELAND
PASS OPP: Disse automatene er blitt svindlernes nye favoritt. - Vi anbefaler folk å være oppmerksomme i forhold til minibanker og betalingsterminaler på øde steder, sier informasjonssjef Lars Ove Breivik i Sparebanken Vest.
ADVARER: Informasjonssjef Lars Ove Breivik
SPAREBANKEN VEST