«Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er».

Ordene tilhører professor Victor Norman, uttalt da Norwegians Bjørn Kjos gikk ned fra scenen på Norges Handelshøyskole (NHH) onsdag.

Overøste Kjos

I anledning NHH Forum, hadde Kjos nettopp gitt NHH-studentene en leksjon i hvordan man lykkes i flybransjen. Norman var over av seg av begeistring.

— Jeg beundrer Bjørn Kjos, og jeg beundrer Norwegian, fastslo den kjente professoren til Dagens Næringsliv (DN) i etterkant.

I fredagens DN unnskylder Norman seg til SAS.

— Det var en flåsete og dum bemerkning som jeg angret på i det den kom ut av min munn, og jeg håpet jeg aldri ville bli konfrontert med den, sier professoren til avisen.

Legger seg flat

I et mini-leserinnlegg under tittelen «Unnskyld, SAS», kaller han også sitt eget opptrinn for et «mislykket og misforstått forsøk på å være morsom».

KJÆRE VICTOR: Her er SAS sin nye annonse, publisert torsdag (trykk for å forstørre).
Skjermdump twitter.com/SAS

«Det var ikke bare dumt sagt — det var en uttalelse som var egnet til å såre alle de ansatte i SAS som hver dag gjør en god jobb for selskap og passasjerer. Jeg håper de vil godta min uforbeholdne unnskyldning», skriver den tidligere statsråden.

SAS ser ikke ut til å ha tatt seg særlig nær av uttalelsene. Internt har de ledd litt av det hele, men informasjonssjef Knut Morten Johansen forteller til DN at ansatte også ble skuffet:

— En del har sagt at de har funnet uttalelsene fra Victor Norman sårende.

«No hard feelings»

Normans spisse tunge ble like så godt harselert med torsdag kveld, da SAS ga professoren svar på tiltale i en annonse som går sin gang på nettet:

«Kjære Victor Norman. No hard feelings! Vi vil gjøre alt vi kan for at du også fremover skal få gode reiseopplevelser med oss».