• Billig triks, sier omdømmeekspert. - Skal vekke oppmerksomhet, sier lederen for Hardangerrådet.

— Det første jeg tenker er at Hardanger har da mer å by på enn det. Hvis de må ty til så billige markedsføringstriks for å selge Hardanger, så står det ikke særlig godt til, sier Trond Blindheim, rektor og dosent ved Markedshøyskolen Campus Kristiania.

Annonsebilaget er laget av Magnet Media, et selskap som driver med «content marketing», det vil si at en kunde betaler for å få ut informasjon om en virksomhet eller lignende i redaksjonelt format. Annonsebilaget ble distribuert sammen med tirsdagens papirutgave av Bergens Tidende.

Krever troverdighet

Blindheim mener forsiden minner om gamle bilreklamer.

— Det blir litt som i gamle dager, da man la en bikinikledd dame på panseret for å selge bilen. Som om du får draget på sånne damer om du kjøper bilen.

Men bilder med erotiske undertoner er ikke nødvendigvis feil i reklamebransjen. Så lenge det har noe å gjøre med produktet å gjøre.

— Det er ofte sånn med reklamer at man man bruker dramaturgiske effekter for å stjele oppmerksomheten til folk. Men da må oppmerksomhetsvekkeren ha relevans. Hvis Petter Solberg, som er kjent som rallykjører, står halvnaken og spiller på sex i en reklame for Michelins bildekk - kontra om Jenny Skavlan gjør det samme, sier Blindheim, og føyer til:

— Folk krever at det skal være troverdig. Vi vet at folk ikke stoler på en reklame bare fordi en kjendis er med, for da tror de at de er kjøpt og betalt, men når man bruker folk med produkterfaring, så vekker det mer tillit.

Hardanger er så mangt

Leiv Vambheim, leder i Hardangerrådet, synes det er en spenstig forside. Den bunadskledde kvinnen er ikke et uttrykk for Hardanger, men en måte å fange folks oppmerksomhet på.

— Vi har prøvd på flere måter å fortelle om industrien og arbeidskraften i Hardanger, og det er en del av hensikten med magasinet. Det er en litt annerledes måte å fortelle om Hardanger tenkte vi.

— Det har i alle fall vekket oppmerksomhet, så jeg vil tro at folk blar i bladet, og det var det vi ønsket. Jeg synes det er en spenstig måte å vise at Hardanger kan være mer enn de fleste tror, sier Vambheim.

- Humoristisk førsteside

Arvid Steen i Magnet Media er redaktør for bladet Hardanger. Han trekker på smilebåndet når han hører om kritikken fra Blindheim.

— Vi har bare fått positive tilbakemeldinger. Bladet er laget i tett samarbeid med Hardangerrådet. Vi ønsket å fremstille regionen som noe mer enn bunad og fin natur. Førstesiden er jo nettopp en humoristisk variant av den tradisjonelle fremstillingen av Hardanger, sier han.

Steen sier videre at bladets førsteside har som mål at folk skal stanse opp.

— Vi vet at noen kaster innstikkene som kommer med avisen før de har åpnet dem. Jeg håper den litt frekke illustrasjonen med kvinnen i bunad får folk til å stanse opp og se hva Hardanger faktisk kan tilby. Bladet skal brukes i Hardanger, og tilbakemeldingene er positive. Så får nå Blindheim mene hva han vil, sier Arvid Steen.

Blir du provosert av førstesiden? Si din mening under!

SEXY BUNADSDAME: - Jeg håper den litt frekke illustrasjonen med kvinnen i bunad får folk til å stanse opp og se hva Hardanger faktisk kan tilby, sier redaktøren for bladet, Arvid Steen.
Faksimile