Ifølge en undersøkelse gjennomført blant 3000 amerikanske bedrifter nylig sa 36 prosent at de bruker sosiale medier når de skal rekruttere ansatte. Undersøkelsen er gjengitt i en artikkel på den uavhengige siden for digitale nyheter Mashable.

Viktig arena

Guri Larsen, jobbekspert i Aftenposten og rekrutteringsekspert i Adecco Select, sier mange arbeidsgivere i Norge også bruker sosiale medier, selv om andelen ikke er like høy som i den amerikanske undersøkelsen.

— Foreløpig er det nok først og fremst rekrutteringsfirmaer og de store konsernene som aktivt bruker sosiale medier når de skal rekruttere personer. Men det er en viktig arena for jobbsøkere i 2012, og særlig i enkelte yrkesgrupper.

- Søker du for eksempel en salgsjobb uten og ha Linkedin-profil, eller du har en Linkedin-profil med bare tre kontakter, vil arbeidsgiveren tenke at du er en person som ikke er flink til å skaffe deg et nettverk, noe som er viktig i en slik stilling, sier Larsen.

Referanser

På både Linkedin og Facebook, Twitter og Google+ brukes av arbeidsgivere til å finne potensielle kandidater, og av jobbsøkere. Larsen sier at hvilke medier du bruker, og hvordan du bruker dem, er avgjørende for om du vil få napp på en jobb, sier Larsen.

Det blir veldig synlig hvor stort nettverk du har, hvor relevant det er, og hvor engasjert du er.

— Linkedin er den mest seriøse, og den som hovedsakelig brukes når arbeidsgivere skal rekruttere. Likevel skal man som kjent tenke på hva man legger ut på andre profiler som Facebook, for mange arbeidsgivere Googler mulige kandidater og ser hva slags referanser de får opp.

Konkurrent til Linkedin

Den norske nettsiden JobCruiter.com er en nykommer på markedet. Lars Martinsen, en av gründerne og direktør i JobCruiter, forteller at målet er å bli en global nettside på linje med Linkedin.

— Vi fungerer på samme måte som Linkedin, men skiller oss fra den nettsiden blant annet ved å ha en lavere terskel for å komme i kontakt med andre. I stedet for bare å få kontakt med dem man har i eget nettverk, kan man på JobCruiter følge hverandre som på Twitter, forteller Martinsen.

JobCruiter satser også på å tilby ulike verktøy for jobbsøkingsprosessen og har ifølge Martinsen flere gratis programmer.

— Alle som logger seg inn får tilgang til verktøy som CV-generator, tips til jobbsøknaden, treningsmoduler for jobbintervjuet. I tillegg har vi en utvidet versjon som man kan betale for, sier Martinsen.

Han tror sosiale medier kommer til å bli brukt i stadig større grad som en møteplass mellom jobbsøkere og arbeidsgivere, og tror det er plass til flere aktører.

Aktiv og synlig

Enten du velger Linkedin eller et annet Guri Larsen er det imidlertid ikke bare å opprette en enkel profil på Linkedin eller andre sosiale medier, og sitte stille å vente. Jo mer aktiv du er i forskjellige diskusjonsgrupper eller alumni, jo større nettverk får du, og jo mer synlig blir du for potensielle arbeidsgivere.

- Det blir veldig synlig hvor stort nettverk du har, hvor relevant det er, og hvor engasjert du er. Jeg anbefaler derfor jobbsøkere til å være aktive i diskusjonsgrupper, alumni og til å knytte kontakter i nettverket som finnes der ute, sier Larsen.

Hun sier sjansene ikke bare øker for å få en ny jobb.

- Du kan også utveksle erfaringer og få gode innspill på hvordan du kan bli enda bedre i jobben du har i dag, sier Larsen.

Guri Larsen, rekrutteringsekspert i Adecco Selet og jobbekspert i Aftenposten.