I SVERIGE: Dette vogntoget ble stoppet mellom Malmö og Ystad i Sverige. Varebilen i vogntoget var lastet med tyvegods.
SVENS POLITI

14. april 2010: Fusa i Hordaland. Åtte båtmotorer tatt. En 150 hk Honda, en 90 hk Mariner, to 60 hk Yamaha/Mercury, fire 9,9 hk Tohatsu 2/Honda 2/Suzuki. Opplysningene om dette tyveriet fant politiet i notatblokken til en polsk statsborger. Han ble pågrepet i Sverige for et år siden etter at han hadde tatt turen innom en rekke småbåthavner i Fredrikstad-området. Politiet mener tanken var å komme tilbake for å stjele interessante båtmotorer derfra senere, skriver Aftenposten.no.

Tatt med notater

Dette er ett av flere eksempler på hvordan ligaens medlemmer rekognoserte før tyveriraid i Norge. Politiet mener tyvene slik skaffet seg oversikt over aktuelle båtmotorer som etterspørres av helere og deres kunder hjemme i Polen. Båttyven (22) fikk ikke glede av sine rikholdige notater om kostbare båtmotorer. For da han ble pågrepet i Sør-Sverige på vei hjem til Polen i mai i fjor, hadde han med en stjålet 70 hestekrefters Suzuki båtmotor i bagasjerommet, ifølge Aftenposten.no.

Svenske myndigheter utleverte ham til Norge, og i februar i år ble han dømt til to års fengsel i Nedre Telemark tingrett for tyveri av 41 båtmotorer i Norge siden 2008. Dette inkluderer båtmotoren han hadde i bilen, og som han stjal i Fredrikstad.

I ALLE DAGER: Varebilen ble funnet på vogntoget som ble stanset i Sverige. Den var full av tyvegods fra Norge og skulle til Polen.
SVENSK POLITI

Grådige bakmennEtterforskerne i Grenseløs, politienheten for utenlandsk kriminalitet, ble tidlig klar over hvordan en liten gruppe yrkeskriminelle bakmenn i det polske nettverket, styrer virksomheten.

De sitter på oversikten over hvor og hvordan motorene stjeles og omsettes. Og det er disse bakmennene som tjener de store pengene i dette spillet.

For de er ikke akkurat rause med lønningene til ligaens vervede tyver og sjåfører, hjelperne uten omfattende synderegister. De som løper størst risiko for å bli tatt.

Flere av bakmennene har vært med til Norge på tyveriraidene, men har sittet trygt i ledsagerbiler uten selv å frakte båtmotorene.

I avhør har flere pågrepne sjåfører fortalt at de har fått 1800 kroner for hver tur til Norge for å kjøre stjålne båtmotorer tilbake til Polen. Noen har fått litt mer. I varebilene på vei hjem til Polen har de hatt med seg opptil 16 båtmotorer med snittstørrelse på 100 hestekrefter, verd samlet millionbeløp.

Sjåførenes fortjeneste står dermed i grell kontrast til hva bakmennene høster. Grenseløs har fra polsk politi opplysninger om at ligaen skal ha solgt stjålne motorer på nettstedet allegro.pl, Polens motstykke til finn.no. Der fant Aftenposten en pent brukt 115 hk Yamaha båtmotor til salgs for 80 000 kroner.

Hjelpere snakker

Flere av ligaens tyver og sjåfører er bortimot ukjente for politiet fra tidligere. Flere av dem har gitt politiet viktig informasjon i avhør, noe yrkeskriminelle ikke gjør. En sjåfør dømt for transport av 12 båtmotorer fikk åtte måneders fengsel med solid strafferabatt for sin tilståelse, der han fortalte om oppdragsgiverne.

Lederen for Grenseløs, Odd Skei Kostveit, påpeker at sjåførene og tyvene ikke tilhører ligaens kjerne. De er ofte arbeidsledige med dårlig økonomi, og fristes av en betaling for tyveriraidene som ikke synes stå i stil til risikoen de løper.

— Derfor er det viktig å ta bakmennene, slik vi har klart i denne saken. Ellers vil nettverkene fortsette sin virksomhet, sier Skei Kostveit til Aftenposten.no.

Politiet har indikasjoner på at bakmennene i sine ledsagerbiler sjekker om veien er klar før grensepassering med tyvegodset. Denne metoden er velkjent fra norsk politis avsløring av også polske ølsmuglerbander. I likhet med ølsmuglerne bruker båtmotorligaen også falske, norske kjennetegn på de polske bilene i grensepassering mellom Norge og Sverige med ulovlig last. Bilene de benytter, er store varebiler.

— Vi har sett dette i forbindelse med spaning og på bilder fra bompasseringer, sier Skei Kostveit.

Smart vri ved svensk base

På et småbruk rett ved Strømstad har båtmotorligaen hatt et brohode for kjappe tyveriraid inn i Norge.

I løpet av ett til to døgn har de reist helt til Sørlandet og Hordaland, og så rett ut av landet igjen, med stjålne båtmotorer.

Spesielt mye kunnskap fikk politiet da medlemmer av nettverket stjal fire båtmotorer i Tønsberg sent i 2011. Tyvene satte kursen mot småbruket rett over grensen ved Svinesund lykkelig uvitende om at de hadde norske politispanere på hjul.

Spaningen avslørte en overraskende vri fra ligaens side. På et stoppested for lastebiler langs E6 ved Strømstad, kjørte de varebilen inn på en trailer. Vogntoget ble stoppet mellom Ystad og Malmø.

Trailersjåføren ble utlevert til Norge, og ble dømt for heleri. Tyvene og deres ledsagere ble da ikke pågrepet. Politiet ville først lære mer om dem, for å ramme hele nettverket.

Helernettet

Politiet mener at flere verksteder i Polen har mottatt betydelige mengder med båtmotorer via ligaens bakmenn. I tillegg selges tyvgods til venner, bekjente og andre som måtte være interessert via Allegro.pl, et nettsted for kjøp og salg i Polen.

Det er påvist at flere av båtmotorene er lakkert om, og at de er gitt nye id-nummer/serienummer.

Dette er serienumre på eksisterende båtmotorer i Norge som ikke er stjålet, muligens for at polske kjøpere ikke skal ane ugler i mosen. Det er også indikasjoner på at stjålne båtmotorer er solgt i Tyskland. Det følges nå helerspor der som ledd i den videre etterforskningen.