Trodde du at du sparer store summer på å ha medlemskort i butikk? Det vil butikkene at du skal tro. Sannheten er imidlertid at mange blir mindre bevisste forbrukere av å ha medlemskort, skriver adressa.no.

Kortene fører til at du i mindre grad sjekker prisene i konkurrerende butikker, viser en rapport fra Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO).

Glemmer konkurrenter

Ifølge rapporten vil et medlemskort føre til at man i mindre grad undersøker priser hos konkurrende bedrifter:

— Dersom vi i mindre grad sammenligner pris, blir det mindre sannsynlig at du slår til på det billigste og beste produktet, sier forbruksforsker Lisbet Berg til Dine Penger.

Mange bedrifter og selskaper tilbyr medlemskort til sine kunder, deriblant dagligvarebutikker, flyselskap og interiørbutikker. Alle ønsker de at du skal være lojale til akkurat deres bedrift.

De vet at ofte er følelser og ikke økonomisk rasjonelle begrunnelser som ofte avgjør hvorvidt vi kjøper et produkt.

- Butikkene har fått stadig mer kunnskap om hvordan forbrukerne kan manipuleres. De har svært mye kunnskap om hvordan vi lar oss lure, sier Berg.

God økonomi

Hun advarer mot knep som forsøker å få deg til å kjøpe mer enn planlagt. Mange butikkansatte er opplært til å spørre om du skal ha noe ekstra i kassen.

Forbruksforskeren sier til Dine Penger at hun tror vi har så god økonomi i Norge at det gjør oss til dårlige forbrukere.

— Vi har råd til å være dårlige forbrukere, vi har råd til å gjøre dumme kjøp, vi har råd til å ha klær hengende i skapet som vi aldri bruker.