Steve Jobs har ledet Apple fra en finansiell vanskelig situasjon til å bli verdens mest verdifulle selskap. Nå er det imidlertid slutt for Jobs som sjef for selskapet.

Kjempet med sykdom

Jobs har lenge slitt med helsen, både med kreft i bukspyttkjertelen og en levertransplantasjon. Han har igjen vært sykmeldt siden 17. januar av ukjente grunner, og bare hatt et par offentlig opptredener i 2011.

I et brev til selskapets styre forteller han nå at han ikke har krefter til fortsette som administrerende direktør.

«Jeg har alltid sagt at hvis det noen gang kom en dag når jeg ikke lenger kunne oppfylle mine forpliktelser og forventninger som Apples adm.dir. ville jeg være den første til å si fra. Desverre har den dagen kommet.» (Se hele brevet nede til høyre)

Andre gang han forlater Apple

Dette er andre gang Jobs forlater Apple. Første gang, i 1986, gikk han etter uenigheter med styret, og selskapet gikk inn i en bølgedal, ifølge NTB.

Da Apple senere fusjonerte med NeXT, som Jobs startet etter at han forlot Apple, begynte selskapet sin klatring mot toppen. Innovasjoner som iMac, iTunes, iPod, iPhone og iPad har gjort Apple til verdens mest verdifulle selskap i dag.

Følg Apple-aksjen her.

Startet i garasjen

Professor og leder for institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen, er overrasket til tross for at Steve Jobs kreftdiagnose har vært kjent i lang tid.

— Da iPad2 ble lansert var det usikkert om Jobs ville komme på scenen i det hele tatt. Det gjorde han til stående ovasjon. Dette viser affeksjonen mellom brukergruppen og Jobs, noe som er svært sjeldent for et firma, sier han.

Les professorens blogg her.

Nyheten om Jobs avgang traff markedet med en negativ virkning. Apple-aksjen stupte, men har siden hentet seg inn igjen og endte på 0,7 prosent.

— Aksjefallet kan forklares med det emosjonelle knyttet til Jobs og betydningen av hans lidenskap for kundedrevet innovasjon, sier Andreassen.

Han beskriver Jobs som en av verdens største industrielle gründere.

— Han har vært alfapersonen i Apple. Han har kombinert risikovillighet, men en utrolig intuisjon for hva markedet vil ha. Han har dessuten foraktet markedsanalyser, ettersom han alltid har ment at Apple vet bedre hva kunden vil ha enn kunden selv. Ingen kan jo ha en berettighet mening om en iPad de aldri har sett, sier han.