— Dette har tatt utrolig lang tid, altfor lang tid, sier Ruth Grung, gruppeleder for Ap i fylkestinget.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) er enig i at det har tatt tid.

— Det er helt klart uheldig, men vi vil ikke slippe denne løsningen ut i markedet før vi er sikre på at den er fullgod, sier han, og poengterer at dette ikke er Skyss sin skyld.

Katta i sekken?

Som en konsekvens av alt ennå ikke er på plass, holder Skyss tilbake betaling til leverandøren Atron knyttet til deler av leveransen for nettløsningen.

- Har dere kjøpt katta i sekken?

— For å si det sånn: Vi har lært av prosessen, sier Tom-Christer Nilsen.

I sin tid var det de ulike bussoperatørene som fikk utarbeide spesifikasjonene til det nye billettsystemet.

— Det kommer vi ikke til å gjenta, sier fylkesordføreren.

Han mener at også andre omstendigheter har medvirket til at Skyss nå sliter med å få på plass alt som skulle ligge i det nye systemet.

— Ikke minst har det skjedd en teknologisk utvikling etter at vi bestilte dette systemet, sier han.

Burde hevet kontrakten

Nilsen peker ellers på at deler av systemet nå er velfungerende.

— Selv om det har tatt tid å implementere, har vi blant annet fått på plass mobilsalget som er veldig godt mottatt, sier han.

Ruth Grung mener i ettertid at fylkeskommunen burde ha hevet hele kontrakten med tyske Atron.

— Det blir selvfølgelig etterpåklokskap. Men hadde vi kunnet gjøre dette om igjen, burde vi ha valgt en annen leverandør, sier hun.

Det har vært sagt mye vondt om billettløsningen Hordaland fylkeskommune valgte fra tyske Atron. Nå er omsider muligheten til å kjøpe enkeltbilletter med mobiltelefonen kommet på plass. I vår ble Skyss-billettene også tilgjengelige i en del kiosker og butikker.

Ønsker nettløsning

Hordaland fylkeskommune kjøpte i sin tid også systemet slik at internettsalg skulle være mulig. Tilbakemelding fra Skyss-kunder viser at svært mange etterlyser en nettløsning for påfylling av Skyss-kort, og da særlig periodekort,

— Vi beklager at denne nettløsningen fortsatt lar vente på seg, sier markedssjef Målfrid Vik Sønstabø i Skyss.

- Hvorfor gjør den det?

— Dessverre har det vist seg å være mer komplisert og krevende enn først antatt. Vi er blant annet avhengig av at vår billettsystemleverandør får til en god integrasjon av nettløsningen med det eksisterende systemet, sier hun.

Tør ikke lenger si når

Klok av skade vil ikke Skyss love noen lanseringsdato.

— Vi er nå i en testfase, men vi kan dessverre ikke si når alt er klart, sier markedssjef Vik Sønstabø.

Skyss jobber i tillegg med å utvide mobilløsningen slik at periodebilletter innenfor sone Bergen også kan kjøpes ved hjelp av SkyssBillett-appen.

— Vi har tro på at dette vil bli godt mottatt hos våre kunder, sier Målfrid Vik Sønstabø.

Det er ikke umulig at dette kommer på plass før internettsalget.

Venter også på sanntid

Aps gruppeleder i fylkestinget, Ruth Grung, er like opptatt av sanntidssystemet som skal fortelle når og om bussen kommer, heller ikke er i drift ennå. I Oslo har de hatt et slikt system i ti år.

— Det er meg en gåte hvorfor andre byer får dette til, og ikke her i Bergen, sier hun.

55 holdeplasser skal i løpet av året få tavler som viser slik informasjon.