Han skulle ha seg en gravemaskin, og fant akkurat det han var på jakt etter i en annonse i BTs papirutgave.

En Volvo minigraver var til salgs for 55.000. I annonsen stod det at den var i utmerket stand.

Bergenseren, som ikke vil ha navnet på trykk, kontaktet selger via e-post.

— Jeg sa meg interessert i å kjøpe en gravemaskin. Det kom frem at den stod i England, og at eieren ikke hadde bruk for den lenger, sier han til bt.no.

Følte seg ukomfortabel

Selgeren lovet helt trygg betaling gjennom et selskap kalt Pacific Escrow.

Bergenseren gikk til Fana Sparebank for å få hjelp til overføringen av pengene, etter å ha sendt og mottatt flere e-poster med informasjon om gravemaskinen og handelen.

Han skrev ut korrespondansen han hadde hatt, og sier han ba dem sjekke den fordi han følte seg litt ukomfortabel med å gjennomføre pengetransaksjonen.

— Jeg ville at de skulle kontrollere papirene før pengene ble sendt, og fikk beskjed om at det var helt kurant. Men det gjorde de ikke, de bare sendte avgårde pengene, sier bergenseren.

Anmeldelsen henlagt

Ingen gravemaskin dukket opp, og da han sjekket nettsiden til transportselskapet, virket ikke denne lenger. I stedet fikk han varsel om at det var et svindelfirma.

Bergenseren meldte fra til banken, som skulle prøve å stoppe pengeoverføringen. Men siden hørte han ingenting. Han mener banken bør ta ansvar og hjelpe ham å få pengene tilbake.

Banksjef for privatmarkedet i Fana sparebank, John Gaute Kvinge, understreker at han ikke vil kommentere enkeltsaker.

— Dette er en helt ordinær betalingsordre som vi har gjennomført. Utover det kan jeg ikke kommentere transaksjonen eller kundeforholdet videre. Hvorvidt kunden er utsatt for svindel, har ikke vi forutsetninger for å vite, sier Kvinge.

Sjekker ikke mottaker

Banken påtar seg ikke å sjekke påliteligheten til mottakere av betalingsordrer.

— Det har vi heller ingen mulighet til, sier bankesjefen.

- Hadde dere hatt mulighet for å stoppe transaksjonen?

— Da må mottager være villig til å returnere midlene hvis transaksjonen er gjennomført.

Pengeoverføring til utlandet tar normalt noen dager. Når pengene er godskrevet mottakers konto, er det for sent å tilbakekalle dem uten mottakers godkjennelse.

Bergenseren anmeldte forholdet 21. mars. En uke etter ble anmeldelsen henlagt på grunn av manglende kapasitet til å behandle saken.

Dermed er bergenseren like langt, 60.000 fattigere og fremdeles uten gravemaskin.

Etter at pengene ble overført, har han ikke fått kontakt med verken selger eller firmaet som skulle stå for pengeoverføringen.

En mann i Stryn ble i fjor lurt av en lignende annonse på finn.no, skriver NRK. Pengene skulle gå gjennom Escrow Pacific, som driver med slike tjenester i USA. Men i lenken var navnet byttet om til Pacific Escrow.

Pengene borte

Rådgiver Anne Dybo i Økokrim har ikke hørt om dette selskapet.

Hun sier denne type svindel er ganske vanlig. Økokrim gjør ikke noe for å etterforske slike saker.

— Vi har lagt oss på den linjen at vi driver forebyggende når det gjelder slike saker. Vi prøver å advare mot det. Men man bør jo anmelde det til sitt lokale politikontor, sier hun til bt.no.

Rådgiveren tror ikke det blir lett å få igjen pengene.

— De blir tatt ut med en gang, og da er pengene borte, sier hun.

Bergenseren har flere ganger varslet BT om den falske annonsen, men en ny annonse sto på trykk senest 3. mai.

— Det er viktig å varsle at dette foregår. Jeg får blø så det holder, men det er ingen grunn til at resten av landet skal blø, sier gravemaskinkjøperen.

Ulike navn og numre

Annonsene ligner veldig i form, men selgers kontaktinformasjon og noen detaljer om gravemaskinen varierer.

Salgssjef Petter Sevel i Bergens Tidende sier annonsen er bestilt og betalt via et selvbetjeningssystem.

Han har vært i kontakt med den svindlede bergenseren flere ganger. Han har også prøvd å komme i kontakt med kunden som har bestilt annonsene.

— Vedkommende oppgir forskjellige navn og forskjellige telefonnumre. Jeg prøvde å ringe i går, og da kom jeg rett til et mobilnummer som ikke var i bruk. Tidligere har jeg kommet til en telefaks, sier Sevel.

Kunden hadde bestilt ti innrykk av annonsen som sto på trykk 3. mai, men resten av annonsene er nå stoppet.

— For en periode fremover vil vi praktisere en manuell kontroll. Alle typografer som behandler annonser for landbruksutstyr, skal foreta en godkjenning av annonseinnhold via meg. Vi skal også være oppmerksomme når eneste kontaktinformasjon er hotmail, sier salgssjefen.

RUBRIKK: Denne annonsen fikk bergenseren til å gå på limpinnen. Han betalte 60.000 for en gravemaskin han aldri fikk.