Dermed faller Apple-aksjen rundt 2 prosent ved åpning av børshandelen i New York mandag ettermiddag, skriver Bloomberg.

Telefonen kom i enkelte butikker verden rundt før helgen, og, ikke ulikt en ny kinofilm, ventes det at salget de første dagene vil gi en god pekepinn på om man har en suksess eller ikke.

Med drøyt fem millioner solgte eksemplarer i løpet av de første tre dagene, ble det ny rekord for Apples telefonlanseringer. Men likevel er ikke alle like fornøyde som Apple-ledelsen selv alltid gir uttrykk for å være.

— Tallet er lavere enn folk hadde ventet. Dette ser ut til å være på grunn av tilgjengelighet fremfor etterspørsel, sier Brian White, analytiker i Topeka Capital Markets til Bloomberg.

Skaper blest

White forventet et salg på 6,5 millioner eksemplarer, mens kollegene Gene Munster og Brian Marshall forventet henholdsvis ti og mellom seks og åtte millioner solgte.

Apple, selskapet med høyest markedsverdi i verden, er kjent for å bruke knapphet som en del av sin salgsstrategi. Dette består blant annet i å sørge for lange køer, utsolgte lagere og ventetid på nylanseringer. På denne måten skaper de mye blest og inntrykket av at produktet er så etterspurt at man er heldig for å få tak i det.Apple har planer om å lansere telefonen i 100 land før nyttår.