Les Aftenpostens servicetester:

  • Elbutikkene:
  • Strømselskapene:
  • Bankene:

Er du blant dem som sjekker tester og kåringer før du velger bilforhandler, eiendomsmegler, bank eller kraftleverandør?

og nyter stor respekt blant forbrukerne. Enkelte selskaper bruker plasseringen i Kundebarometeret i egenreklame. Forbrukerombudet har nå sett seg lei på at bedrifter misbruker NKB i markedsføringen.

— Én måte er å si at «vi har de mest fornøyde strømkundene», når bare ni eller ti selskaper av de totalt 90 til 100 kraftleverandørene er med i kåringen. Skal Norsk Kundebarometer brukes i markedsføringen, må det også opplyses innenfor hvilken bransje det er snakk om, og det må opplyses hvor mange i bransjen som er målt, sier juridisk seniorrådgiver Bernhard Vigen i Forbrukerombudet.

Sjekk årets kundebarometer her:

Redelige

Forbrukerombudet har fått klager på bruken av Kundebarometeret fra konkurrenter som mener seg forbigått på feil grunnlag.

Toyota, DnB NOR Eiendom, Skandiabanken og NorgesEnergi er blant bedriftene som nå har fått skjenn av Forbrukerombudet.

Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken synes det er fint at Forbrukerombudet engasjerer seg i temaet.

— Men vi henviser til selve undersøkelsen i pressemelding og markedsføring, og jeg synes dette fremgår ganske klart. Derfor mener vi å ha alt på det rene, sier Anderson.

Han presiserer at han generelt mener det er viktig med et kritisk perspektiv på slike undersøkelser.

«Skal Norsk Kundebarometer brukes i markedsføringen, må det også opplyses innenfor hvilken bransje det er snakk om, og det må opplyses hvor mange i bransjen som er målt.»
Bernhard Vigen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet

Sladrer

Vigen i Forbrukerombudet mener NKB kan gi forbrukerne inntrykk av å være en veldig bred kåring, mens det i realiteten er et lite utvalg av bedrifter som deltar i kåringen.

— Generelt ønsker vi slike kåringer velkomne, såfremt de ikke brukes misvisende i markedsføringen, sier han.

Prosjektleder for NKB, Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI, har også registrert denne typen bruk av kåringer.

— Vi har sett at det forekommer ting vi ikke liker, for å si det sånn. Vi diskuterer nå om vi skal lage retningslinjer for bruk av barometeret i markedsføring, sier han.

Sjekk vår samleside for servicetester

Fornøyd vinner

Silseth opplyser at grunnlaget for undersøkelsen er en undersøkelse av hvor nordmenn flest legger igjen penger.

— Målet er at de leverandørene som er med, skal dekke omtrent 70 prosent av sitt marked. Noen unntak gjør vi, men generelt tar vi med de største leverandørene, sier han.

Anderson i Skandiabanken er fornøyd med å være best blant de største.

— Det er jo viktig å ha med seg det, selv om ikke samtlige banker er med i undersøkelsen, sier han.

Aftenposten testet bankenes service:

Følger du nøye med på slike kåringer? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet.

Interessert i artikler om personlig økonomi?