Nettbutikkene ser ut til å ha fått bukt med problemene de slet med i julesesongen i 1999. Sene leveranser og dårlig service fra de store nettbutikkene er en saga blott i år, skal vi tro indikasjonene fra nordamerikanske forbrukerorganisasjoner.

Julehandlende var langt mer fornøyde i år enn i fjor, viser en fersk undersøkelse fra Goldman Sachs og PC Data. Hele 94 prosent av de spurte sier opplevelsen var like god eller bedre enn året før.

Enkelte forbrukerorganisasjoner går så langt som å rett ut rose nettbutikkenes kundeservice. Pat Rose ved organisasjonen Better Business Bureaus (BBB) kontor i delstaten Ohio sier at hun ikke har mottatt en eneste klage på nettbutikker de siste ukene.

Alt er likevel ikke bare glede. Klagene etter årets sesong dreier seg oftere om svindelforsøk enn om dårlig service. Kanadisk politi etterforsker nå både aktører som lurte folk til å sende inn personlig informasjon fra deres kredittkort og selskaper som gikk konkurs etter folk hadde betalt, men før de hadde mottatt varene. Felles for klagene er at de dreier seg om mindre og ukjente nettaktører.

— Klagene kommer fra forretninger som ikke bryr seg med etikk, sier Bob Whitelaw, som leder organisasjonen Canadian Council of Better Business Bureaus.

Det finnes også forbrukere som klager på service, men Dan Parsons ved BBBs Houston, Texas-avdeling karakteriserer skrekkhistoriene som "forutsigbare". Hans erfaring er den samme som de andre: de store nettbutikkene glimrer med sitt fravær på klagelisten.(Origo)