I forrige uke tok en Tesla Model S fyr på en motorvei i USA.

Ifølge Tesla oppsto brannen da bilen traff en stor metallgjenstand i veibanen, som så slo et hull i en plate som skal beskytte batteriene. Føreren kom seg uskadet ut av bilen.

Det siste året har Tesla-aksjen blitt seks ganger mer verdt. I praksis skyldes dette Model S, som nå er den mest solgte ny­bilen i Norge. Aksjekursen falt imidlertid med rundt 7,5 prosent etter at videoen av den brennnede bilen ble offentliggjort i forrige uke. Det er imidlertid ikke bare brannen som vil å avgjøre aksjens videre skjebne i de amerikanske markedene.

- Alt har så langt gått Teslas vei. Det skal bli interessant å se hvordan de takler litt motgang, sier bilmarkedanalytiker Karl Brauer til New York Times.

Tesla-sjef Elon Musk skriver på selskapets nettsider at konsekvensene av en slik kollisjon ville ha vært mye større med en bensinbil.

Elon Musk skriver videre at brannen utviklet seg mer dramatisk enn nødvendig da brannvesenet slo hull på batteripakken for å slukke brannen, noe som gjorde at bilbrannen spredte seg.

I det elbil-skeptiske USA vil likevel brannen komme til å blusse opp debatten om hvorvidt batteriteknologien er moden nok, skriver New York Times.

Bruken av litium-ion-batteriene, som også brukes i mobiler og bærbare pc-er, har allerede blitt kraftig debattert etter at Boeings Dreamliner-fly ble satt på bakken etter flere batteri­branner.