Litt før klokken 10 tirsdag formiddag forsvant kundenes mulighet til å logge seg inn eller finne informasjon på bankens nettsider, skriver Aftenposten.no.

I stedet ble de møtt med en kort tekst:

«Du kommer nå til denne siden fordi vi for øyeblikket dessverre har tekniske problemer. Feilen berører også SMS-banken og Mobilbanken. Kortbruk fungerer som normalt. Vi jobber med å rette feilen.»

Ingen filialer

Dette er andre gang på under en uke at nettbanken ligger nede. Og fordi Skandiabanken, som har 350.000 kunder, er en ren nettbank, er det ingen filial kundene kan benytte seg av.

— Vi har problemer i dag og må bare beklage overfor kundene våre. Det ironiske er at alle våre banksystemer og servere fungerer helt fint, men kommunikasjonen ut mot Internett fungerer ikke, forteller informasjonssjef Johnny Anderson til Aftenposten.noVanligvis skal bankens nettside gå over til et nødsystem, når den ordinære siden ikke fungerer. Overføringen til nødsystemet har denne gangen også gått galt.

- Sjekk saldo i minibank

— Selv om nettsiden er nede, går alle betalinger og regninger som normalt. Dersom man vil sjekke saldo, kan man enklest gjøre det ved å gå i en minibank og sjekke der. I mellomtiden jobber vi på spreng for å få løst dette så raskt som mulig.

— Når blir problemet løst?

— Vi håper problemet er løst i løpet av den neste timen, men det er vanskelig å tidsfeste.

— To ganger på en uke er litt mye?

— Det er det absolutt verst tenkelige scenario for oss som ren nettbank. Det holdes akkurat nå et møte på høyeste nivå som søker å løse problemene med våre leverandører, sier Anderson.