Da D. E. Master Blenders 1753 i fjor overtok hele virksomheten, var det flere som spådde at dette ville være starten på en nedbygging av Kaffehuset Friele.

Nå skjer det motsatte.

— Vi er blitt et såkalt Center of Excellence når det gjelder spesialkaffe. Det betyr at vi skal produsere spesielle kaffetyper for andre land. Det kan for eksempel være Danmark, Tyskland eller Spania, sier råkaffeinnkjøper Bernt Tveitsme.

Han har 30 års fartstid i Friele-systemet. Nå sørger han og hans kolleger for at kaffehuset på Midttun får tilført mer produksjon til Bergen.

Inntektene svinger

— På kontinentet er de mer fokuserte på standard kaffetyper, mens vi her til lands har mer erfaring meg høykvalitets kaffe. Det er blant annet fordi norsk kaffe brennes lysere og dermed må det være bedre kvalitet på bønnene for å sikre god smak, sier Bernt Tveitsme.

Fjoråret ble preget av fallende kaffepriser internasjonalt. Som følge av dette gikk driftsinntektene ned med om lag 90 millioner kroner.

Driftsresultatet før avskrivninger ble 123 millioner, 13 millioner lavere enn i 2012.

SOLGTE FAMILIESELSKAPET: Styreleder Herman Friele og administrerende direktør Olav Munch da Kaffehuset Friele ble solgt til den nederlanske kaffegiganten DEMB i november i fjor. ARKIVFOTO: SILJE KATRINE ROBINSON

— Nå råvareprisene går ned, overfører vi det til forbrukerleddet. Derfor vil våre inntekter svinge med den internasjonale kaffeprisen, sier administrerende direktør Olav Munch.

Delegasjoner på besøk

I 2014 er kaffeprisene økt kraftig som følge av tørke i Brasil. Det vil publikum også merke i butikken.

— Blir dere kikket i mer i kortene når utlendingene av overtatt hele eierskapet?

— Det er en del tilpasninger på rapportertingssiden, og samarbeidet er tett. Men vi opplever like mye at våre eiere kommer hit for å lære. Produksjonen her på Midttun er sett på som svært effektiv. Derfor har vi delegasjoner på besøk som vil se hvordan vi får det til, sier Olav Munch.

Han understreker at de også lærer mye av D. E. Master Blenders 1753.

— De er sterke på merkevarebygging og ikke minst analyser av trender. Det vil gjøre oss i stand til å ligge enda mer i forkant av utviklingen enn det vi har gjort, sier Olav Munch.

Filter holder stand

— Og hva er kaffetrenden i øyeblikket?

— Lenge har enkoppsløsningene vært det som øker mest, Nå ser det ut til at den rene kaffesmaken er blitt mer viktig. Kaffenerdene er da mest opptatt av filterkaffe for å teste hvordan det egentlig smaker. Dette ser ut til å smitte over på den vanlige forbruker. For første gang øker den tradisjonelle filterkaffen markedsandel igjen.

Fjoråret var det første året omsetningen vår i kontor og storhusholdningsmarkedet ble like høy som i dagligvaremarkedet. Friele er blitt største aktør i det såkalte «Out of home»-segmentet med 50 prosents markedsandel forklarer Friele-sjefen.

— Hva er det negative ved å være eid av en multinasjonal aktør?

— Vi ser ikke noen negativt i det. Tvert imot lærer vi svært mye. Også at vi ikke er best på alt. Et slikt system gir faktisk en skikkelig mulighet til å dokumentere hvordan vår egen organisasjon fungerer i forhold til andre. Det er av stor verdi.