I tre år skal «Polarbjørn» seile for Royal Navy. Oppstart er midten av neste måned.

Penger i kassen Dette er den andre kontrakten GC Rieber har hanket inn de siste månedene. Samlet vil de to kontraktene bety 125 millioner kroner årlig i driftsresultat for det børsnoterte bergensrederiet.

«Polarbjørn» er bygget spesielt for langvarige operasjoner i Antarktis og undervannsoppdrag offshore. Skipet har store fellesområder og lugarkapasitet, i tillegg til helikopterdekk. Skipet har også stor kran og stor lasteromskapasitet.

Solid inntektsstrøm Administrerende direktør Irene Waage Basili i Rieber Shipping gleder seg stort over kontrakten.

— Vi er stolt over å ha blitt tildelt en slik prestisjetung kontrakt fra det britiske forsvarsdepartementet. Skipets design og operasjonelle egenskaper for drift i værharde områder er vektlagt. Kontrakten gir en solid inntektsstrøm fremover, sier Basili.

— «Polarbjørn» blir som følge av kontrakten omdøpt til HMS «Protector» og skal erstatte isbryteren HMS «Endurance» som har operert i mange år. HMS «Protector» vil også benyttes som støtteskip for British Antarctic Survey i Antarktis.